Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hyönteinen siivet levällään

Voiton tie kulkee ilmojen halki

Siivet ovat tehneet hyönteisistä suurimman eläinryhmän ja antaneet linnuille eläinkunnan parhaat silmät. Lentokyky on luonnon varmin keino siivittää laji menestykseen. Lentävistä eläimistä voidaan ottaa oppia.

Nuori korento on juuri vapautunut kotelostaan muinaismetsän siimeksessä. On rauhallista ja hiljaista, sillä ilma ei ole lentävistä hyönteisistä sakeana. Esihistoriallinen jättiläiskorento on kuitenkin uuden ajan airut, sillä tehdessään kaikkien aikojen ensimmäisen lentomatkan se viitoittaa tietä muille siivekkäille.

Sen jälkeen, kun osa hyönteisistä kehittyi lentokykyiseksi reilut 325 miljoonaa vuotta sitten, siivet ovat osoittautuneet monta monituista kertaa menestyksen takeeksi. Ainoiden lentävien nisäkkäiden, lepakoiden, osuus kaikista nisäkäslajeista on viidesosa.

Linnut ovat ainoa dinosaurusryhmä, joka selvisi muinaismatelijoiden joukkotuhosta. Ja kolmas nykyinen eläinluokka, johon kuuluu lentäviä lajeja, on hyönteiset. Sen monimuotoisuudelle ei löydy vertaa.

Viimeaikaisten tutkimusten mukaan lentävät eläimet eivät menesty hyvin vain siksi, että ne voivat paeta vihollisiaan ilmaan, vaan myös siksi, että lentokykyyn liittyy monia hyödyllisiä ominaisuuksia. Sen ansiosta esimerkiksi linnut pystyvät tekemään näköhavaintoja kaksi kertaa niin nopeasti kuin ihminen ja lepakot kykenevät hahmottamaan ympäristönsä kolmiulotteisesti ääniin perustuvalla kaikuluotauksella.

Siiveniskutekniikan ansiosta pienet hyönteiset tuottavat nostovoimaa jopa 25 % paremmalla hyötysuhteella kuin kookkaammat hyönteislajit.

© Oliver Larsen / Claus Lunau

Ihmeelliset lentäjät säästävät voimia

Siipien räpytys tuottaa nostovoimaa pikku hyönteisillä jopa 25 % paremmalla hyötysuhteella kuin suuremmilla siivekkäillä.

• Hyönteinen avaa siipensä

Siivet avautuvat kuin kirja

Vastakkaisten siipien takareunat etääntyvät toisistaan, ja siivet leviävät kuin aukeama etureunoistaan. Siipipari lyö vartalonmyötäisesti.

• Hyönteisen siivet lähellä vartaloa

Nostovoima syntyy paine-erosta

Siipien yläpuolelle muodostuu alipaine, joka imee ilmaa alapuolelta. Tuloksena on puolitoista kertaa eläimen painoa vastaava nostovoima.

• Hyönteisen siivet palaavat alkuasentoon

Siivet palaavat alkuasentoonsa

Kun siivet loittonevat kauas toisistaan, paine-ero tasoittuu. Äkkikäännöksen tehtyään siivet tulevat vartalon tuntumaan ja asettuvat vastakkain.

Määrä kasvoi räjähdysmäisesti

Ensimmäinen lentävä korento oli selvästi suurempi kuin nykyiset sudenkorennot. Fossiililöytöjen perusteella tiedetään, että esihistoriallisilla griippikorennoilla saattoi olla jopa 70 sentin siipiväli. Lahkon sukuja oli Meganeura, jonka kukoistusaikaan runsaat 380 miljoonaa vuotta sitten ilmasta oli happea 35 prosenttia. Hapen osuushan on tätä nykyä 21 prosenttia. Sen ansiosta griippikorennot saattoivat kasvaa pienempiä hyönteisiä saalistaviksi suurpedoiksi.

Tämä tapahtui kuitenkin vasta siipien kehittymisen jälkeen, ja lentokyky laski niiden tulevien sukulaisten menestyksen perustan.

VIDEO – Katso, miten mikrodrone jäljittelee äärimmäisen ketterää banaanikärpästä:

Vanhimmat tunnetut siivet on löydetty fossiileista, jotka kuuluvat noin 325 miljoonaa vuotta sitten eläneille griippikorennoille. Löydöt paljastavat, että lentokyvyn myötä hyönteisten biologinen monimuotoisuus lisääntyi räjähdysmäisesti.

Tämä osoittaa, että siivet ja lentokyky olivat hyödyllisiä ominaisuuksia, jotka johtivat luonnonvalinnan kautta uusien lajien syntymiseen.

1 000 kertaa sekunnissa räpyttävät siipiään pienen pienet Forcipomyia-polttiaiset.

Hyönteisten joukosta löytyvät luonnon monipuolisimmat lentäjät, jotka voivat esimerkiksi leijailla, peruuttaa ja syöksyä. Vasta viime aikoina on alettu päästä jyvälle niiden lentotekniikasta. Etenkin hyvin pienten lajien tapa lentää on todettu erittäin monimutkaiseksi ja vaikeaselkoiseksi. Pienuudesta ei ole välttämättä etua, sillä siinä tapauksessa myös siivet ovat pienet.

Siksi eläimen on räpyteltävä siipiään niin tiuhaan tahtiin, että hermoviestintä ei pysy perässä. Sen sijaan kookkaammat hyönteiset, kuten perhoset ja kimalaiset, voivat tyytyä yhteen hermoimpulssiin siiveniskua kohti. Niillä siis hermoston välittämä käsky ja lihasliike tahdistuvat. Siipien ohjaus on pienillä hyönteisillä selvästi mutkikkaampaa.

Kun lihasten supistelut muuttavat hyönteisen ruumiin muotoa, siivet räpyttävät ylös ja alas.

© Siga/WikiCommons

Hyönteiset muuttavat muotoaan voidakseen lentää

Pienten hyönteisten täytyy ilmassa pysyäkseen räpyttää siipiään yli 1 000 kertaa sekunnissa. Se onnistuu vain niin, että eri lihasryhmät vetävät hyönteisen ruumiin ultranopeasti kokoon useista nivelistä ja muista kohdista.

• a (turkoosi) = siivet
  • b (pinkki) = siipinivelet
  • c (beige) = pystysuorat lihakset, jotka vetävät hyönteisen ruumiin kokoon selästä vatsapuolta kohti niin, että siivet liikkuvat ylöspäin.
  • d (oranssi) = pitkittäiset lihakset, jotka työntävät hyönteisen ruumista pitkittäissuunnassa niin, että siivet liikkuvat alaspäin.

Hermoimpulssit kulkevat enintään 360 kilometriä tunnissa. Nopeus ei riitä kaikilla eläimillä: siipilihakset eivät voi ottaa vastaan jännittymis- ja rentoutumiskäskyä yli tuhatta kertaa sekunnissa. Siksi kaikkein pienimmillä hyönteisillä yksi signaali saa lihasryhmän supistumaan ja laajenemaan monta kertaa. Toisin sanoen jokainen viesti aiheuttaa lihasvärinää, joka panee siivet liikkeelle. Reaktiona yksittäiseen hermoimpulssiin voi näin syntyä 40 siiveniskua.

Kun siivet ja hermosto ovat eri tahdissa, kyse on asynkronisesta lentämisestä.

Asynkronisista lihaksista on muutakin hyötyä kuin siipien räväkkä räpytys. Lihassäikeet ovat järjestyneet hyvin symmetrisesti verrattuna muihin lihastyyppeihin. Sen uskotaan kasvattavan siipien lyöntivoimaa. Lisäksi on selvinnyt, että asynkroniset lentäjät kykenevät paremmin lentämään taaksepäin, leijailemaan ja hyödyntämään paikallista ilmanpaineen vaihtelua nostovoiman aikaansaamiseen. Evoluutionsa aikana mehiläiset, kärpäset, kovakuoriaiset ja luteet ovat toisistaan riippumatta kehittäneet asynkroniset lentolihaksensa.

Skannaus paljasti liskon linnuksi

Hyönteiset eivät ole ainoita evoluutiomatkan maanpinnalta ilmaan tehneitä eläimiä. Noin 150 miljoonaa vuotta sitten kehittyi ”maailman ensimmäiseksi linnuksi” esitetty Archaeopteryx.

Tutkijat tosin ovat kiistelleet kauan käsityksen tieteellisestä paikkansapitävyydestä. Toiset asiantuntijat viittaavat lajin fossiileista hyvin tunnettuihin höyhenpeitteisiin siipiin ja muutenkin lintumaisiin piirteisiin, toiset taas pitkään luiseen häntään ja hampaisiin, jotka ovat Archaeopteryxin kanssa samaan aikaan eläneiden maamatelijoiden ominaisuuksia. Archaeopteryx hyväksytään yleisesti liskolintuna. Lintukäsityksen torjuvat tutkijat eivät usko lajin olleen lentokykyinen, ja he pitävät sitä dinosaurusten ja lintujen välimuotona.

Archaeopteryx, maailman ensimmäinen lintu

Vaikka Archaeopteryxiä on jo kauan pidetty maailman ensimmäisenä lintuna, tutkijat eivät ole olleet yksimielisiä sen lentokyvystä. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan liskolinnuksi luonnehditun eläimen aivofossiilit paljastavat sen pystyneen liikkumaan ilmassa – tosin rajallisesti.