Mircroraptor

Tutustu siipien matkaan evoluution historiassa

Melkein koko sen ajan, kun Maassa on esiintynyt elämää, eliöt bakteereista lentoliskoihin ovat hyötyneet mahdollisuudesta siirtyä maanpinnalta ilmaan. Lentokyky on osoittautunut niin hyödylliseksi, että evoluutio on tuottanut siivet monta kertaa historian kulussa.

Sergey Krasovskiy/Getty Images
Bakterie

Hamassa muinaisuudessa: Bakteerit nousivat ensimmäisinä ilmaan

Vaikka bakteerit eivät lennä omin avuin eikä niillä ole siipiä, niitä on paljon ilmakehässä 8–15 kilometrin korkeudessa. Pienen koon ja painon takia ilmavirrat voivat lennättää bakteereja tehokkaasti. Kun bakteerit syntyivät noin 3,5 miljardia vuotta sitten Maan ensimmäisiksi eliöiksi, niistä tuli oletettavasti siinä samassa myös maailman ensimmäisiä elollisia olentoja, jotka saattoivat leijailla tuulen mukana pitkään ja kauas.

Meganeuropsis

Noin 325 miljoonaa vuotta sitten: Hyönteisjätit kokeilivat siipiä

Ensimmäisten lentävien eläinten, griippikorentoihin kuuluvien Meganeuropsis-hyönteisten, siipiväli oli jopa 70 senttiä. Vielä ei ole löydetty fossiileja, joista ilmenee, miten ja miksi siivet kehittyivä.

Lucas Lima
Helikopterfrø

270 miljoonaa vuotta sitten: Myös kasvit keksivät siivet

Permikautinen Manifera talaris -havupuu on vanhin tunnettu esimerkki kasvista, jonka siementen putoamista hidastaa lenninsiiven aikaansaama pyörimisliike. Tämä rakenne on monille tuttu vaahteran kaksisiipisistä siemenistä, jotka irrottuaan kulkeutuvat helposti tuulen mukana kauas emopuusta.

Flyvefisk

200 miljoonaa vuotta sitten: Kala ehti linnun edelle

Vanhin tunnettu lentokalan fossiili kuuluu lajille Potanichthys xingyiensis, joka saattoi olla nykyisten liitokalojen edeltäjiä. Liitokalat eivät siis lennä, vaan ne tekevät yleensä melko lyhyitä ilmalentoja. Kalat voivat käydä viiden metrin korkeudessa ja liitää yhtä kyytiä jopa 400 metriä.

Archaeopteryx, verdens første fugl

150 miljoonaa vuotta sitten: Ensimmäinen lintu lensi kehnosti

Vaikka Archaeopteryxiä on jo kauan pidetty maailman ensimmäisenä lintuna, tutkijat eivät ole olleet yksimielisiä sen lentokyvystä. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan liskolinnuksi luonnehditun eläimen aivofossiilit paljastavat sen pystyneen liikkumaan ilmassa – tosin rajallisesti.

Jane Burton/Getty Images
Bier udviklede sig sideløbende med blomster

Noin 130 miljoonaa vuotta sitten: Mehiläiset ja kirvat sikisivät

Ensimmäisten kukkakasvien ilmestymisen myötä hyönteisten evoluutio kiristi vauhtiaan. Pölyttäjien, kuten mehiläisten, perhosten ja kirvojen, ja kasvien välille kehittyi symbioottinen suhde.

Phil Savoie/NaturePL
Mircroraptor

Noin 125 miljoonaa vuotta sitten: Neljä siipeä osoittautui kehityksen umpikujaksi

Viitisen miljoonaa vuotta esiintyi Microraptor-suvun petodinosauruksia, joilla oli höyhenpeite kaikissa raajoissaan. Siipien kehitys ei kytke Microraptoreita suoraan lentoliskoihin eikä liskolintuihin mahdollisesta lentokyvystä huolimatta. Nelisiipisyys oli lopulta haitta, koska ominaisuus hävisi. Mikään lintu ei polveudu Microraptoreista.

Sergey Krasovskiy/Getty Images
Quetzalcoatlus northropi, verdenshistoriens største flyvende dyr

Noin 70 miljoonaa vuotta sitten: Kirahvimainen lisko lensi jättisiivillä

Kun kirahvin korkuinen, noin 25-kiloinen lentolisko Quetzalcoatlus northropi levitti siipensä, niiden kärjet olivat 10,4 metrin päässä toisistaan. Lajin oletetaan olleen kaikkien aikojen suurin lentävä eläin. Se saalisti itseään pienempiä matelijoita.

AMNH
Onychonycteris finneryi, verdens første flagermus

Noin 52 miljoonaa vuotta sitten: Lepakot olivat päiväeläimiä

Vanhin tunnettu lepakko on 12-senttinen Onychonycteris finneryi, jolla oli raajoissaan viisi kynnellistä varvasta – toisin kuin nykylepakoilla, joilla on vain 1–2 kynttä raajaa kohti. Lentokykyinen muinaislepakko joutui suunnistamaan ilman kaikuluotausta, joten se kävi todennäköisesti saalistusretkillä päiväsaikaan.

Nobu Tamura