Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kissa paha

Kissat: Himomurhaajat lähellämme

Joka vuosi kotikissat ottavat maailmassa hengiltä miljardeja lintuja ja nisäkkäitä. Useimmat uhreistaan kissat nitistävät pelkästään huvin vuoksi.

Pehmeä, kehräävä, naukuva ja leikkisä karvapallo, josta pidät niin paljon, että jaat sen kanssa kotisi ja ruokasi, on todellisuudessa yksi luonnon julmimmista himomurhaajista.

Kun se astelee ylpeänä keittiöön ja esittelee sinulle tuoreimman uhrinsa tai kun löydät portailta pienen jyrsijän säälittävät jäännökset, näet vain murto-osan sen pitkästä ja verisestä syntilistasta.

Kotikissa, jonka ihminen kesytti noin 9 000 vuotta sitten ja joka sittemmin on levinnyt kaikkialle maailmaan, on vertaansa vailla oleva ja tehokas tappaja.

Se tappaa huvikseen – ominaisuus, joka yleensä luetaan kuuluvaksi vain ihmiselle.

26 miljardia uhria

Joka ikinen vuosi kotikissat – etenkin karanneet tai villiintyneet – saalistavat maailmassa jopa

• 4 miljardia lintua
  • 22 miljardia nisäkästä

Kissojen tappamien eläinten määrä selviää Smithsonian Conservation Biology Instituten tutkimuksesta.

Toinen, Georgian yliopiston tutkimus puolestaan osoittaa, että kissat syövät vain 28 prosenttia tappamistaan eläimistä. Loput ne ottavat hengiltä vain huvikseen.

7 TIETEELLISTÄ PERUSTETTA SILLE, MIKSI KANNATTAA VALITA KOIRA

Kissat aiheuttavat sukupuuttoja

Kissat ovat tutkimusten valossa lintujen ja pienten nisäkkäiden ehdottomasti yleisin kuolinsyy luonnossa.

Maailmassa arviolta 8 prosenttia kaikista erittäin uhanalaisista lajeista on hävitä sukupuuttoon kissojen vuoksi.

Etenkin saarilla ja lukemattomissa muissa herkissä ja eristyneissä ekosysteemeissä, joihin ihminen on tuonut kissoja mukanaan, kissat ovat yksin vastuussa paikallisten lintu-, nisäkäs- ja matelijalajien tuhoamisesta.