Jättiläiskilpikonna teki paluun

Biologit ovat löytäneet elävän kilpikonnanaaraan, joka edustaa sukupuuttoon kuolleeksi luultua lajia. Löytö antaa uutta toivoa siitä, että laji saadaan säilymään.

Rodrigo BUENDIA/AFP/Ritzau Scanpix

Galápagossaariin kuuluvasta Fernandinasta löytyi jättiläiskilpikonna, jonka lajin luultiin hävinneen 115 vuotta sitten.

Kilpikonna löydettiin vuonna 2019. Nyt Yalen yliopiston tutkijat ovat julkistaneet kilpikonnan dna-tulokset. Kyseessä on Chelonoidis phantasticus -lajin jättiläiskilpikonna, josta edellinen havainto on vuodelta 1906.

Yksilö on naaras, ja toiveena on löytää sille lajitovereita. Jos etsinnät johtavat tuloksiin, lajin sukupuutto saatetaan vielä peruuttaa.

Jättiläiskilpikonnien kehitys ei ole edennyt suoraviivaisesti, vaan niitä on ollut eri aikoina ja syntynyt Afrikassa, Aasiassa ja Amerikassa.

Jättiläiskilpikonnat syntyivät mantereilla. Pitkään luultiin, että jättiläiskilpikonnat kehittyivät saarissa, joissa niillä ei ollut vihollisia eikä kilpailijoita. Uusi fossiileihin perustuva sukupuu osoittaa luulon kuitenkin vääräksi.