Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Lähikuva musta labradorinnoutaja

Näin vanha koirasi on ihmisen iässä

Ei pidä paikkaansa, että koiran iän ihmisen vuosissa saa selville vain kertomalla sen seitsemällä. Tutkijat ovat kehittäneet nyt epigenetiikan avulla kaavan, jolla voi laskea, mitä koiran ikä vastaa ihmisen iässä.

”Miten vanha koirani on ihmisen iässä?”

Monet koiranomistajat pohtivat, miten vanha heidän karvainen kaverinsa olisi ihmisen iässä. Vanha sääntö kuuluu, että koiran ikä pitää vain kertoa seitsemällä, mutta luulo ei perustu minkäänlaiseen tietoon eikä tutkimukseen.

Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat kehittäneet kaavan, joka pohjautuu geenitutkimuksiin ja joka vihdoin valottaa sitä, mikä koiran ikä on ihmisen vuosissa.

Kaava menee näin: Ihmisen ikä = 16 * ln(koiran ikä) + 31

Alla voit lukea lisää kaavan taustalla olevasta tutkimuksesta ja siitä, miten käytät kaavaa oman koirasi iän laskemiseen.

Epigenetiikka selvittää koiran iän ihmisen iässä

Ihmisen parhaan ystävän iänmäärityksessä tutkijat ottivat lähtökohdakseen epigenetiikan eli he tutkivat dna:n kemiallisen rakenteen muutoksia.

Dna:n muutoksiin liittyy epigeneettinen kello. Se on algoritmi, joka laskee epigeneettisen iän tiettyihin dna-kohtiin liittyneiden metyyliryhmien perusteella. Nämä metyyliryhmät muuttuvat ympäristötekijöiden, kuten ravinnon ja stressin, vaikutuksesta.

Metyyliryhmiin vaikuttaa myös ikä, ja siksi tutkijat voivat saada selville solujen iän analysoimalla kemiallista rakennetta.

Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että metyyliryhmät muuttuvat ihmisten lisäksi myös muilla lajeilla, kuten koirilla, iän myötä, joten tutkijat saattoivat käyttää sitä apuna, kun he selvittivät, miten koiran ikä suhteutuu ihmisen ikään.

Labradorinnoutaja oli esimerkkirotu

Tutkijat analysoivat 104 labradorinnoutajan verikokeet. Nuorin koirista oli kuukauden ikäinen, vanhin 16-vuotias.

Labradorinnoutaja valikoitui tutkimusroduksi, koska yhden rodun käyttö teki aineistosta geneettisesti yhdenmukaisemman, minkä ansiosta päästiin tutkimaan ikään liittyviä tekijöitä. Toisin sanoen toisilla roduilla tulokset olisivat olleet hieman erilaisia.

Koirien verinäytteitä verrattiin aiempiin epigeneettisiin tutkimuksiin. Niissä oli tutkittu 320 ihmistä, joiden ikä oli ollut 1–103 vuotta.

Tulokset osoittivat, että ihmisten ja koirien metyyliryhmillä oli monia yhtäläisyyksiä. Kahdeksan viikkoa vanha pentu esimerkiksi vastasi yhdeksänkuista vauvaa, ja koiran keskimääräinen elinikä eli 12 vuotta taas vastasi ihmisen globaalia keskimääräistä noin 72 vuoden elinikää.

Nuorilla koirilla ja aikuisilla koirilla tutkijat havaitsivat nopeampaa metylaatiota kuin samanikäisillä ihmisillä. Koiran epigeneettinen kello siis tikittää nopeammin kuin ihmisen.

Ruskea labradorinnoutaja luonnossa

Labradorinnoutajaa käytettiin koirien epigeneettisen profiilin luomiseen. Profiili auttaa arvioimaan koiran iän ihmisen vuosina.

Näin lasket koirasi iän ihmisen iässä

Epigeneettisiin tutkimuksiin perustuen tutkijat ovat laatineet kaavan, jolla voit laskea koirasi iän ihmisiässä:

Ihmisen ikä = 16 * ln(koiran ikä) + 31

Koiran iän luonnollinen logaritmi (In) kerrotaan luvulla 16 ja saatuun lukuun lisätään 31.

Voit käyttää tätä laskinta luonnollisen logaritmin löytämiseksi. Jos koirasi on 2-vuotias, kirjoita kenttään 2, ja jos koiran ikä on kuusi kuukautta, kirjoita kenttään 0,5.

Pentu ja täysikasvuinen kultainennoutaja

Katsaus koiran ikään ihmisen iässä

Tässä 1–12-vuotiaiden koirien biologinen ikä ihmisen iässä.

• 1-vuotias koira = 31 vuotta ihmisen iässä