Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

4 uutista valaista

Fossiililöydöt osoittavat, että valaat liikkuivat koiraa uimalla hyvin pitkiäkin matkoja. Taloustieteilijät taas ovat laskeneet, kuinka arvokas maailman suurin nisäkäs, sinivalas, on rahassa.

1. Valaan arvoksi 2 miljoonaa dollaria

Kansainvälisen valuuttarahaston asiantuntijat ovat kirjaimellisesti hinnoitelleet suurimmat merinisäkkäät.

Monimutkaisen laskelman mukaan kookas valas luo elämänsä aikana kahden miljoonan dollarin eli noin 1,8 miljoonan euron arvon.

Laskuissa on otettu huomioon muun muassa valaan ekomatkailuarvo ja sen valtavan ruhon arvo hiilidioksidivarastona.

2. Geenit vähenivät meressä

Kun valaiden esivanhemmat sopeutuivat vesielämään, ne menettivät ainakin 85 geeniä.

Asia kävi ilmi saksalaisessa dna-analyysissä, joka koski mm. miekkavalaita.

Esimerkiksi syljeneritystä ja keuhkojen toimintaa säätelevät geenit olivat tarpeettomia tai haitallisia uudessa elinympäristössä.

3. Koiraa uimalla menestykseen