mustekala, väri uni

Mustekalat vaihtavat väriä unissaan

Uusi tutkimus osoittaa, että mustekalojen uni jakautuu vaiheisiin samaan tapaan kuin ihmistenkin uni ja että ne todennäköisesti myös näkevät unta.

Oscar-palkitussa dokumentissa "Mustekala opettajana" nähdään, että mustekaloilla ja ihmisillä on yllättävän paljon yhteistä. Ja nyt biologit ovat saaneet selville, että yksi yhteinen piirre on unien näkeminen.

Mustekalat näyttävät vaihtavan nukkuessaan väriä, mikä voi viitata siihen, että niiden uni jakautuu vaiheisiin aivan samoin kuin ihmistenkin uni.

Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä linnut ja nisäkkäät että matelijat voivat siirtyä aktiivisesta unennäkövaiheesta eli REM-unesta syvään uneen, ja siksi biologit päättivät tutkia mustekalojenkin unta tarkemmin.

VIDEO: Katso, miten nukkuva mustakala vaihtaa väriä

Tutkijoiden videotallenteet osoittavat, että eläimet vaihtavat aktiivisessa univaiheessa väriä.

Tutkijat analysoivat nukkuvista mustekaloista otettuja videoita ja havaitsivat pian, että univaiheita oli kaksi: rauhallinen ja aktiivinen.

Niin sanotussa rauhallisessa vaiheessa mustekalat pysyttelivät liikkumattomina silmät kiinni ja niiden iho oli kalpea ja väritön.

Aktiivisessa vaiheessa mustekalojen ihon kuviointi vaihtui, silmät liikkuivat ja niiden ruumis värisi.

Eläinten uni muistutti ihmisten unta

Tutkijoiden mukaan aktiiviset vaiheet seurasivat pitkiä rauhallisia vaiheita ja näyttivät toistuvan jaksoissa. Mustekalojen unen vaiheet muistuttivat siten ihmisten unen vaiheita, vaikka mustekalojen ja ihmisten välillä on muuten valtava ero.

Tutkiijat arvelevat, että jaksoihin jakautunut uni liittyy hermoston kehittyneisyyteen ja että havainto voi todistaa, että mustekalatkin näkevät ihmisen tavoin unia.

Tutkimus voi ehkä antaa lisää tietoa unen evoluutiosta ja siitä, miksi nukumme.