Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mikä valkaisee linnunkakan?
Eläimet - Linnut

Miksi linnunkakka on valkoista?

Miksi linnunkakka ovat valkoista ja muiden eläinten uloste ruskeaa?

Oikeastaan linnun jätökset ovat yleensä vihertäviä tai ruskeita, mutta niissä on myös valkoista. Pökäleen tumma osa on ulostetta ja vaalea läiskä on virtsaa, vaikkakin se on kiinteämmässä muodossa kuin nisäkkäillä.

Lintujen virtsa tulee ulos tahnamaisena paksuna nesteenä, jonka värjäävät valkoiseksi sen sisältämät kemialliset aineet.

Linnunkakka sisältää sekä virtsaa että ulostetta

Lintujen aineenvaihduntaelimistö on erilainen kuin nisäkkäiden. Nisäkkäillä munuaisten erittämät kuona-aineet liukenevat nesteeseen ja poistuvat virtsarakon ja virtsaputken kautta. Lintujen munuaisten eritteet tulevat ulos virtsahappona, joka liukenee huonosti. Siksi lopputulos on tahnamaista.

Sekä uloste että virtsa poistuvat kloaakin eli viemärisuolen kautta. Linnuilla ei ole virtsarakkoa, koska nesteen paino haittaisi lentämistä.

Myös joidenkin petonisäkkäiden, kuten tasmanianpussipirun, uloste on valkoista. Se johtuu yleensä niiden ravinnosta. Muun muassa luiden syöminen valkaisee jätökset.

Ravinto värjää ulosteet

Harmaahanhen jätökset ovat vihreitä:

Ruohoa syövillä eläimillä uloste on usein vihreää, koska siinä on paljon sulamattomia kasvinosia.

Karhun kakka on punaista:

Marjat ja juuret sisältävät punaisia väriaineita, jotka jättävät jälkensä muun muassa karhun jätöksiin.

Linnunkakka ja ihmisen uloste