Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Giant ibis, truede fugl, natur
Eläimet - Linnut

Pahimpaan ahdinkoon joutuneet lintulajit listattiin

Lentokyvytön papukaija ja melkein pienkoneen kokoinen kondori kuuluvat niihin sataan lintulajiin, jotka ovat suurimmassa vaarassa kuolla sukupuuttoon.

Geenit sekoittuvat huonosti

Kansainvälinen tutkijaryhmä on seulonut esiin perimältään kapeimpia lajeja maailman 9?993 luokitellun linnun joukosta. Uhanalaisimpien lajien kannat ovat niin pieniä, että geenit sekoittuvat huonosti mahdollisten lisääntymiskumppaneiden liian läheisen sukulaisuuden takia.

Ongelma on pahin monien Australian, Uuden-Seelannin sekä Indonesian harvinaisten lintujen parissa.

Kaikkia lajeja ei voida pelastaa

”Koska kaikkia lintulajeja ei voida estää häviämästä, suojelutyö kannattaa keskittää korvaamattomina pidettäviin”, toteaa listan ideoinut ja sitä seitsemän vuotta laatinut kanadalaisbiologi Arne Mooers.

Sata uhanalaisinta lajia tosin jakautuu kaikkiaan yli 170 maahan.

Viisi uhanalaisinta lintulajia

1. Jätti-iibis: Yli metrin korkuinen haikaralintu. Pesivien yksilöiden määrä on huvennut jo vain noin 200:aan.

2. Uudenkaledoniankehrääjä: Kotisaarillaan jo hyvin harvinainen 30-senttinen lintu. Nähty luonnossa viimeksi 1998.

3. Kaliforniankondori: Majesteettisen komea päiväpetolintu, jonka siipiväli on kolmisen metriä. Lajin yksilömäärä on nykytiedon mukaan 435.

4. Kakapo (pöllöpapukaija): Maailman massiivisin papukaija, jolla on pituutta 64 senttiä. Uuden-Seelannin harvinaisuus: jäljellä on 125 yksilöä.

5. Kagu: Uuden-Kaledonian lajistoon kuuluvalla kurkilinnulla on normaalikokoiset siivet, mutta se ei silti pysty lentämään. Alle tuhat yksilöä.