Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Emun lentokelvottomat siivet voivat johtua geenivirheestä.

Eläimet - Linnut

Tästä syystä emu ei osaa lentää

Emujen perimää analysoineet tutkijat ovat selvittäneet, mikä geeni voi johtaa epämuodostumiin niin ihmisten kuin muidenkin eläinten kehityksessä.

Emu, Australian kansallislintu, on yksi maailman lentokyvyttömistä lintulajeista.

Toisin kuin muut surkeat lentäjät, kuten strutsi ja kana, joilla on täysin kehittyneet siivet, emun siivet näyttävät lähinnä surkastuneilta.

Sattuman kauppaa

Tähän mennessä ei ole tiedetty selitystä siihen, miksi emun siivet ovat kehittyneet niin kelvottomiksi. Nyt tutkijat uskovat, että syynä saattaa olla joidenkin geenien mutaatio, joka ajan myötä on yleistynyt emujen keskuudessa.

Australialaistutkijat ovat paikantaneet geenin Nkx2.5, joka aktivoituu sikiönkehityksen aikana ja näyttää aiheuttavan heikkojen siipien kehityksen. Sama geeni löytyy myös muiden lajien – ihmisenkin – perimästä.

”Kyseessä on jännittävä havainto, sillä tätä geeniä ei ole aiemmin yhdistetty jäsenten kehitykseen”, toteaa evoluutiobiologi Craig Smith.

”Geenin tiedetään vaikuttavan sydämen kehitykseen, ja joillakin synnynnäisestä sydänviasta kärsivillä lapsilla on havaittu tämän geenin mutaatio. Geeni saattaa kuitenkin liittyä myös ihmisten ruumiinjäsenten kehitykseen, joten se voisi olla syynä joihinkin tähän asti selittämättömiin epämuodostumiin”, Smith jatkaa.

Kanan sikiö sai pienet siivet

Vahvistaakseen olettamuksensa tutkijat aktivoivat kanan sikiön Nkx2.5-geenin. Kokeessa kävi ilmi, että niille sikiöille, joilla geeni oli aktiivinen, kasvoi epämuodostuneet siivet.

Seuraavaksi tutkijat yrittävät jarruttaa geenin toimintaa emun sikiössä selvittääkseen, kehittyykö emulle siten normaalit siivet.