Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Magpie
Eläimet - Linnut

Onko totta, että harakka on heikkona kiiltävään?

Harakoiden sanotaan tuntevan vetoa kaikkeen kiiltävään. Onko tarina totta?

Harakoiden kerrotaan tosiaan olevan kiiltävän perään, ja harakanpesistä väitetään löydetyn avaimia, kolikoita ja koruja. Kertomusten todellisuuspohja on kuitenkin hyvin hatara.

Harakka piilottaa vain ruokaa

Yksikään tieteellinen tutkimus ei ole osoittanut, että harakat olisivat kiinnostuneempia kiiltävistä esineistä kuin muut linnut tai eläimet yleensä. Englantilainen biologi ja lintutieteilijä Timothy Birkhead, joka on 2010 kirjoittanut kokonaisen kirjan harakoiden käyttäytymisestä, on vakuuttunut siitä, että harakka ei varasta eikä kätke luonnossa mitään muuta kuin syötäväksi kelpaavaa.

Harakan maineen taustalla on todennäköisesti se, että ihmisasumuksen liepeillä eläneet harakat ovat syöneet hedelmiä ihmisten puista ja aika ajoin vohkineet myös munia kanojen pesistä ja napanneet mukaan kananpoikasiakin.

Innokas keräilijä

Osasyy rosvon maineeseen voi olla se, että harakka on innokas keräilijä. Se näkee paljon vaivaa löytääkseen pesäänsä pitkiä ohuita tikkuja ja piikikkäitä oksia, jotka pitävät petolinnut loitolla. Tutkijat ovat laskeneet, että yhdessä harakanpesässä voi olla yli 1 500 tikkua ja oksaa. Lisäksi pesä on yleensä vuorattu pehmeällä sammaleella tai eläinten karvoilla.