Muna, pesä

Muna oppii tunnistamaan emon laulun

Jo munassa linnunsikiöt oppivat erottamaan oman lajinsa edustajien laulun muiden lintulajien lauluesityksistä.

Vuosikymmeniä sitten käyttäytymisbiologi Diane Colombelli-Négrel tarkkaili kummallista käytöstä australialaisten varpuslintuihin kuuluvien sinikurkkumalurien keskuudessa:

Kun emo hautoi munia, se lauloi kovaan ääneen, vaikka järkevintä olisi ollut pitää suu kiinni, jotta pedot eivät olisi huomanneet hautovaa pikkulintua.

Nyt tutkijat ovat selvittäneet järjettömältä vaikuttavan laulun tarkoituksen.

sinikurkkumaluri, lintu, laulu

Pieni sinikurkkumaluri on yksi niistä lintulajeista, jotka opettavat jälkeläisilleen oman laulunsa jo ennen kuin ne kuoriutuvat munista.

Tutkijat tutkivat eri lintulajien munia mittaamalla munassa olevan sikiön sykettä. Kun syke hidastuu, sikiö on tarkkaavainen.

Kun munille soitettiin tallenteita niiden emon laulusta, syke hidastui. Sama ilmiö havaittiin, kun munat saivat kuunnella saman lajin edustajien laulua. Vieraan lajin laulu ei aiheuttanut muutoksia sykkeessä.

Linnunpoikaset oppivat siis tunnistamaan emon laulun jo munassa. Siten ne osaavat heti kuoriuduttuaan tunnistaa oman lajinsa laulun ja piipittää "koodisanan", joka kertoo emolle, että kyseessä on hänen oma poikasensa eikä pesän vallannut loisiva poikanen.

Ihmisistä tiedetään, että sikiö kuulee ääniä ja musiikkia jo ennen syntymäänsä. Ornitologit olivat kuitenkin ihmeissään siitä, että sama ilmiö todettiin myös linnuilla.

Tähän asti oletettu, että linnunpoikaset alkavat oppia vasta, kun poikanen kuoriutuu.