Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Parrots
Eläimet - Linnut

Mistä lintu saa monenkirjavat värinsä?

Valo ja pigmentit värittävät linnun höyhenet.

Lintujen höyhenten tehtävänä on taata hyvät lento-ominaisuudet ja suojata kylmältä. Niiden värilläkin on oma tarkoituksensa. Ne sekä auttavat lintua suojautumaan vihollisilta että välittävät viestejä lajitovereille ja muille eläimille. Samoin kuin ihmisille – mutta toisin kuin useimmille muille nisäkkäille – näköaisti on linnuille tärkeä. Niiden höyhenyksessä esiintyykin usein huomiotaherättäviä värejä.

Useimpien höyhenien väri tulee pigmenttiaineista, joita syntyy linnun ihossa. Kaksi yleisintä pigmenttiainetta ovat melaniini ja karotenoidi.

Melanosyyteiksi kutsuttujen solujen tuottama melaniini muodostaa mustan värin ja useimmat ruskeat ja harmahtavat sävyt. Karotenoidi taas antaa linnuille punaiset, oranssit ja keltaiset värit. Karotenoidia esiintyy myös muilla eläimillä ja kasveilla. Kasveissa se osallistuu yhteyttämiseen. Eläimillä se toimii paitsi väriaineena myös osana immuunipuolustusta.

Hornbill

Linnut eivät itse tuota karotenoidia, joten niiden täytyy saada sitä ravinnosta, kuten levistä, sienistä, kasveista ja pikkueläimistä. Flamingot esimerkiksi saavat vaaleanpunaisen värinsä karotenoidipitoisista eliöistä.

Karotenoidilla on osansa myös lintujen immuunijärjestelmässä. Siksi vaikuttaa todennäköiseltä, että ne linnut, jotka ovat runsaan karotenoidin ansiosta erityisen värikkäitä, viestittävät olevansa terveitä ja pystyvänsä hankkimaan tarpeeksi ravintoa. Siten värien hehkulla voi olla merkitystä lisääntymiselle ja hyödyllisten perintötekijöiden säilymiselle.

Kaikki värit eivät kuitenkaan perustu pigmentteihin. Niin sanotut rakenteelliset värit syntyvät, kun valonsäteet muuttavat suuntaansa höyhenten nanometriluokan pintarakenteissa. Valkoiset höyhenet ovat pigmentittömiä. Ne saavat ”värinsä”, kun valo osuu höyhenten pintaan ja niiden välisiin rakoihin. Värejä muodostuu myös rakenteellisten tekijöiden ja höyhenten pigmenttien yhteisvaikutuksesta.

White canary

Esimerkiksi vihreän sävyn taustalla on osin keltainen pigmentti ja osin sininen väri, joka syntyy valon sirotessa höyhenissä. Samoin kottaraisen metallinhohtoisina välkkyvien höyhenien väri syntyy valon heijastuessa höyhenten keratiinista ja melaniinista sekä höyhenten ilmaraoista.

Lisäksi on niin sanottuja kosmeettisia värejä. Niillä itsensä ehostaminen vaatii linnulta vaivannäköä, esimerkiksi kylpemistä värjäävässä saviliejussa.

Lammergeier