Korallit aloittavat alusta

Meriveden lämpötilan nousu ja kuolleet koralliriutat ovat vuosia aiheuttaneet huolta tutkijoille eri puolilla maailmaa. Nyt uusien tutkimusten mukaan joillakin riutoilla on nerokas eloonjäämisstrategia, joka voi herättää ne henkiin nuortuneena versiona.

Koralliriuttoja kutsutaan usein meren sademetsiksi, koska ne tarjoavat elinympäristöjä mitä moninaisimmille eläin- ja kasvilajeille.

Siksi biologit ovat olleet huolestuneita siitä, että koralliriutat kärsivät kaikkialla meren lämpenemisestä.

Osa koralleista on valekuolleita

Jokin aika sitten on kuitenkin selvinnyt, että osa tuhoutuneeksi luulluista yhdyskunnista onkin vain valekuolleita.

Katalonian pääkaupungin Barcelonan yliopistossa on todettu, että osa koralleista voi pelastautua perikadosta omin avuin.

Meren lämpöaallot saavat korallit palaamaan lapsuuteen

/ 3

Elävä koralliriutta: Korallit viihtyvät viileässä vedessä

Polyypit, joilla on pyyntilonkeroita, peittävät riutan, kun vesi on sopivan viileätä.

"Kuollut" koralliriutta: Lämpö "tappaa" yhdyskunnan

Liian lämpimässä vedessä polyypit surkastuvat ja vetäytyvät kuoreensa.

Elpynyt koralliriutta: Korallieläimet virkoavat

Kun lämpötila laskee, polyypit alkavat taas kasvaa ja tulevat esiin uudelleen.