giraf hovedkamp hanner

Kirahvin esivanhemmat iskivät päät yhteen ja kasvattivat kaulaa saadakseen seksiä

Kiinassa tehty fossiililöytö on ehkä ratkaissut kirahvin pitkän kaulan arvoituksen. Näyttää siltä, että syynä on – kuten muutenkin usein evoluution aikana – pikemminkin kumppanin löytäminen kuin mehukkaisiin lehtiin kurottaminen.

Y. Wang and X. Guo

Kirahvin pitkän kaulan tarkoitus on ollut pitkään tutkijoille arvoitus.

Darwinin ajoista asti on ajateltu, että kirahvin pitkä kaula mahdollistaa ravinnon hankkimisen korkealta puiden latvoista.

Darwinin teorian on jo pitkään haastanut oletus, jonka mukaan pitkä kaula saattaa johtua urosten välisistä taisteluista.

Esivanhemmat iskivät kallonsa yhteen

Kun kirahviurokset kilpailevat naaraan suosiosta, ne heilauttavat kahdesta kolmeen metriä pitkät kaulansa vastakkain ja vahingoittavat toisiaan sarvillaan.

Mitä pidempi kaula uroksella on, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on kukistaa vastustajansa.

Teoria sai uutta tukea, kun Kiinasta löydettiin kirahvien esivanhempien fossiileja, jotka paljastavat eläinten taistelleen iskemällä päänsä yhteen.

Se on uskomaton tarina loistavasta seksiaseesta Ted Stankowich, evoluutiotutkija, Kalifornian valtionyliopisto

Ensimmäisiin fossiileihin törmättiin jo vuonna 1996 Pohjois-Kiinassa Xinjiangin alueella, mutta tuolloin tutkijat eivät tienneet, mitä he olivat löytäneet.

He arvelivat ensin löytäneensä naudan tai lampaan kaukaisen sukulaisen. Uusien löytöjen ja TT-kuvauksen jälkeen tutkijat totesivat, että kyseinen nisäkäs oli sukua kirahville.

Lampaan kokoisen eläimen muhkeat kaulanikamat

Kiinan mytologiassa esiintyvän yksisarvisen taruolennon mukaan lajinimekseen Discokeryx xiezhi saanut eläin eli noin 17 miljoonaa vuotta sitten.

Toisin kuin nykykirahveilla Discokeryx xiezhi -lajin yksilöillä oli lyhyt kaula ja päässään kova luuharjanne, jota urokset käyttivät taistellessaan toisia uroksia vastaan ja kilpaillessaan naaraiden suosiosta.

giraf kamp hanner forfader

Piirroksessa uroskirahvit taistelevat naaraista. Etualalla kamppailee kaksi Discokeryx xiezhi -yksilöä, takana kaksi pitkäkaulaista nykykirahvia. Rajut yhteenotot ovat kahden miljoonan vuoden aikana tuottaneet tulokseksi pitkän kaulan.