Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hyönteiset

Luultavasti kovakuoriaiseen sattuu, kun muurahaiset kiskovat sitä tuntosarvista.

© SHUTTERSTOCK & W. D. TRACEY JR. ET AL.
Eläimet - Hyönteiset

Tunteeko hyönteinen kipua?

Kärpänen voi iskeä päänsä ikkunaan monta kertaa, eikä se näytä edes huomaavan sitä. Voidaanko siitä päätellä, että hyönteiset eivät tunne kipua?

Jotta eläin voi erottaa kivun, sen pitää jossain määrin tiedostaa itsensä ja tajuta tuntemuksensa.

Lisäksi sen on kyettävä havaitsemaan ero normaalitilaan, jossa se ei kärsi mistään haitta- tai vaaratekijästä.

Tietoisuus tuntee kivun

Hyönteisten kykyä tuntea kipua ei ole mielekästä arvioida ilman tietoa niiden keskushermoston ja aistijärjestelmän ominaisuuksista.

Useimmat asiantuntijat pitävät kuitenkin epätodennäköisenä, että hyönteiset tiedostavat fyysisen tuskan, koska niiden aivojen noin 250 000 hermosolusta suurin osa säätelee näkö- ja muiden aistielinten toimintaa. Esimerkiksi rotalla vastaava luku on 200 miljoonaa.

Torakalla on suurimmat hyönteisaivot: miljoona hermosolua.

Lisäksi ihmisen on vaikea tulkita hyönteisten käyttäytymistä, koska niillä on niin vähän yhteistä nisäkkäiden kanssa.

Ihmisenhän on suhteellisen helppo huomata koiran olevan tuskissaan silloin, kun tämä ilmaisee kipunsa vaikkapa ääntelemällä.

Samantapaisia aistinsoluja kuin nisäkkäillä

Banaanikärpäsen ihosta on löydetty aistinsoluja, jotka reagoivat kudosvaurioon samantapaisesti kuin nisäkkäiden kipureseptorit, nosiseptorit.

Nisäkkäillä on nosiseptoreita useimmissa kudoksissaan. Nosiseptorien tehtävä on välittää kipuviestejä aivoihin. Sitä, onko hyönteisillä sama mekanismi, ei tiedetä.

Kärpäsen toukka vääntelehti

Hyönteisten reaktioita mahdollisesti kipua aiheuttavaan ärsykkeeseen on tutkittu muun muassa banaanikärpäsen toukilla.

Kokeessa niitä kosketettiin viileällä tai lämpimällä puikolla. Vaste riippui puikon lämpötilasta.

Kun toukkaa kosketettiin 40-asteisella puikolla, se vääntelehti. Viileän puikon kosketukseen toukat eivät reagoineet.

Koe osoitti, että toukilla on lämpötilaa aistivia soluja ihossaan, muttei paljastanut, tuntevatko ne myös kipua.