Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Eläimet - Hyönteiset

Murto-osa hyönteisistä muuttaa lintujen tavoin

Onko hyönteisten joukossa lajeja, jotka lisääntyvät ja talvehtivat eri alueilla?

Syksyn saapuessa vain pieni osa hyönteisistä yrittää jatkaa kesää muuttamalla lämpimämmille seuduille. Muuttavien nisäkäs-, lintu- ja matelijalajien määrä on selvästi suurempi. Tosiasiassa tunnetaan vain joitakin hyönteislajeja, joilla esiintyy vuodenaikaismuuttona pidettävää käyttäytymistä. Kuuluisimpia vaeltajia ovat Pohjois-Amerikan monarkkiperhoset, jotka lentävät syksyllä Kanadasta ja Yhdysvaltojen pohjoisosista Meksikoon talvehtimaan. Osa niistä taittaa yli 4000 kilometrin matkan. Vaeltavien monarkkiperhosten tulevaisuutta varjostavat metsänhakkuut niiden perinteisillä talvehtimisseuduilla. Meksikon viranomaiset ovat ryhtyneet jo suojelutoimiin ja perustaneet rauhoitusalueen. Valtaosa hyönteisistä talvehtii siinä ympäristössä, jossa ne ovat syntyneetkin. Tavallisesti hyönteiset selviävät talvesta vaipumalla jonkinlaiseen horrostilaan, jossa niiden elintoiminnot ovat minimissään. Kun hyönteisen aineenvaihdunta on hidasta, se kuluttaa hyvin vähän energiaa. Elimistössä voi tapahtua myös muutoksia, jotka suojaavat sitä mm. pakkasvaurioilta. Ns. glykoproteiinit toimivat hyönteisen soluissa jäätymisenestoaineen tapaan. Osalle täysikasvuisista hyönteisistä talvi koituu kuolemaksi. Sen sijaan niiden munat ja toukat kestävät talven koettelemukset.