Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hyönteiset

Karpanen

Hyönteiset kiipelissä kaikkialla

Hyönteiset pitävät yllä monipuolisesti Maan elämää. Ne ovat nimittäin lajimäärältään suurin biologinen luokka, ja ne ovat tärkeässä asemassa ekosysteemeissä. Monet kasvit ovat riippuvaisia hyönteispölytyksestä. Lisäksi hyönteiset ovat monien eläinten, kuten lintujen, sammakoiden ja liskojen, ravintoa. Koska hyönteissyöjät itse ovat monien petojen saaliseläimiä, ne jatkavat ravintoketjuja. Hyönteiset ovat kuitenkin kiipelissä kaikkialla. Arvioiden mukaan noin 40 prosenttia hyönteislajeista taantuu ja kolmasosaa maailman hyönteisistä uhkaa häviäminen. Mahdollisena selityksenä pidetään sellaisten tekijöiden kuin elinympäristöjen tuhoutumisen, ilmastonmuutoksen ja muun muassa maataloudessa käytettävien torjunta-aineiden yhdistelmää. Tutustu aiheeseen artikkeleidemme avulla ja perehdy hyönteisten tutkimukseen täällä.

Hyönteinen oksalla

Mistä hyönteiset tunnistaa?

Hyönteisten ominaispiirteisiin kuuluvat eksoskeleton eli ulkoinen tukiranka, kolmiosainen vartalo, tuntosarvet ja kolme jalkaparia. Hyönteiset eroavat siten hämähäkeistä ja punkeista, joiden tuntomerkkejä ovat neljä jalkaparia ja kaksiosainen vartalo.

Valtaosa hyönteisistä munii, mutta esimerkiksi kirvat synnyttävät eläviä poikasia.

Mitä hyönteiset syövät?

Hyönteisten ruokavalio vaihtelee lajeittain. Noin puolet niistä syö kasviainesta tai juo kasvinesteitä.

Aikuisina päivänkorennot eivät syö lainkaan. Ne siis kuolevat nälkään aikuistumisensa jälkeen. Usein niiden osana päätyä muiden ravinnoksi ennen nälkään nääntymistä.

Osa hyönteisistä, kuten rukoilijasirkat ja leppäkertut, syövät muita hyönteisiä, ja osa, kuten lutikat ja monet hyttyset, imevät verta eläimistä ja ihmisistä.

Heinäsirkat ruokana

Hyönteiset ruokana

Ihmisravinnoksi kelpaavia hyönteisiä on paljon, ja noin kaksi miljoonaa ihmistä syö hyönteisiä joka päivä.

Muun muassa laulukaskaissa ja heinäsirkoissa on runsaasti proteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita. Tästä syystä hyönteisten käyttöä lihaa korvaavana ravinnonlähteenä tutkitaan.

Lihantuotannon ympäristövaikutukset ovat suuret, ja se aiheuttaa suuren osan ihmiskunnan hiilidioksidipäästöistä. Sitä mukaa kuin maapallon väestömäärä kasvaa, uusia hyviä proteiininlähteitä kaivataan lisää.

Hyttynen

Ihmiselle vaarallisin eläin on hyönteinen

Hait, käärmeet ja hämähäkit eivät yhdessäkään aiheuta ihmisille yhtä suurta hengenvaaraa kuin hyttyset.

Hyttysenpistot johtavat joka vuosi miljoonan ihmisen menehtymiseen, sillä niistä voi saada hengenvaarallisen tartuntataudin, kuten denguekuumeen tai malarian.

Sen lisäksi, että hyttyset aiheuttavat jatkuvasti paljon kuolemantapauksia, vuosittain sadat miljoonat ihmiset sairastuvat johonkin niiden levittämään tautiin.