Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mustaleski

Mustaleski tappaa ylivoimaisella supermyrkyllä

Matelijat ja pienet nisäkkäät saavat olla varuillaan, kun mustaleski ilmestyy lähelle. Mustanlesken myrkky kehittyi vain muutaman sukupolven aikana, ja se on antanut lajille etua evoluutiossa.

Mustaleski on 15 kertaa niin myrkyllinen kuin kalkkarokäärme

Mustalesken poikkeuksellisen ärjyn myrkyn takana on nopeasti yleistynyt geenimutaatio, sillä sen ansiosta mustaleski voi saalistaa hyönteisten ohella pikku nisäkkäitä ja matelijoita.

Asia selvisi yhdysvaltalaisen Massachusettsin yliopiston tutkimuksessa, jossa perehdyttiin mustaleskinaaraiden myrkkyyn, joka on 15 kertaa niin voimakasta kuin kalkkarokäärmeen myrkky.

Hämähäkkikoiras pelaa venäläistä rulettia

Mustaleski on yksi niistä hämähäkkilajeista, joissa naaras usein syö koiraan parittelun jälkeen. Hämähäkkikoiraalta vaaditaan yleisestikin viekkautta ja vikkelyyttä. Koiraan on naaraan hedelmöittämiseksi herätettävä naaraan kiinnostus, pariteltava nopeasti ja livahdettava karkuun pelastaakseen henkensä.