Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Zhong Zhong ja Hua Hua
© Allover
Eläimet - Apinat

Kloonatut apinat näkivät päivänvalon

Kiinalainen tutkijaryhmä on onnistunut ensimmäisenä kloonaamaan kädellisiä eläimiä. Apinat kloonattiin samalla menetelmällä, jota käytettiin Dolly-lampaan kloonaukseen vuonna 1996. Toiveena on, että apinat voivat auttaa lääketieteellisissä läpimurroissa.

Ne ovat perimältään täysin samanlaisia – kuten samamunaiset kaksoset. Jaavanmakakit Zhong Zhong ja Hua Hua eivät kuitenkaan ole kaksosia. Niiden syntymän välissä oli kaksi viikkoa.

Kiinalaistutkijat ovat ensimmäistä kertaa onnistuneet kloonaamaan kädellisiä eläimiä SCNT-kloonausmenetelmällä (somaattisen solun tumansiirto).

Menetelmä on sama, jolla syntyi myös Dolly-lammas vuonna 1996.

Kaikkia soluja voidaan kloonata

SCNT-menetelmällä voidaan ottaa dna:ta somaattisista soluista eli mistä tahansa elimistön soluista, jotka eivät ole sukusoluja.

Sitten dna sijoitetaan munasoluun, josta on ensin poistettu sen oma soluydin. Näin kloonattu eläin kehittyy kuten normaali sikiö.

Ennen kiinalaisten koetta kädellisiä eläimiä ei ole onnistuttu kloonaamaan.

Tutkijat löysivät tavan, jolla he manipuloivat sikiön geenejä niin, että kehitys saatiin jatkumaan.

Tavoitteena lääketieteelliset läpimurrot

Kloonattujen apinoiden avulla tutkijat toivovat tekevänsä lisää läpimurtoja.

Ennen kaikkea kloonaus mahdollistaa niin kutsutut kaksostutkimukset. Tutkijat voivat esimerkiksi testata lääkettä apinalla ja samaan aikaan tarkkailla myös apinan kloonia, joka ei ole saanut lääkettä.

Myös geenilääkkeitä voidaan testata klooneilla. Tutkijat voivat esimerkiksi luoda apinasta kloonin, jolla tutkittava geeni on muutettu.

Seuraavaksi tutkijat aikovat kehittää menetelmää niin, että apinoiden kloonaaminen tutkimuksia varten nopeutuu ja helpottuu.