Shutterstock

Aistiiko eläin tulossa olevan luonnonmullistuksen?

Kerrotaan, että eläimet osaavat hakeutua pois alueilta, joita uhkaa maanjäristys tai tulivuorenpurkaus. Onko totta, että ne aistivat luonnonmullistukset ennakolta?

Jo yli kolmetuhatta vuotta sitten kiinalaiset olivat vakuuttuneita siitä, että eläimet aistivat tulossa olevat luonnonmullistukset.

He uskoivat, että tarkkailemalla villien ja kesyjen eläinten käytöstä oli mahdollista ennustaa maanjäristys tai tulivuorenpurkaus tunteja, päiviä tai jopa viikkoja etukäteen. Ennustajiksi kelpasivat kalat, äyriäiset, linnut ja nisäkkäät – joskus jopa hyönteiset.

Erityisherkät eläimet

Tulivuorenpurkausten tai maanjäristysten edellä esiintyy ilmiöitä, jotka eläinten herkät aistit havaitsevat paremmin kuin mittauslaitteet. Näitä ovat muun muassa lämpötilanmuutokset, heikot maan värähtelyt ja kaasuvuodot tulivuoresta. Tutkijat eri puolilta maailmaa ovat keränneet kertomuksia eläinten reaktioista ja keskustelleet niistä jo kauan, mutta vasta äskettäin asiasta saatiin suoraa näyttöä.

Lintu huomaa magneetti­kentän muutokset

Kun maankuoren laatat liikkuvat ja kallioperään kohdistuu painetta, Maan magneettiset kentät muuttuvat. Linnut käyttävät magneettikenttiä avuksi suunnistaessaan ja huomaavat magneettiaistillaan muutokset niissä.

Eläin aistii kaasut ja värinät

Kun maanjäristys tai tulivuorenpurkaus on tulossa, maaperässä tapahtuu muutoksia, jotka eläimet havaitsevat. Monet eläimet hakeutuvatkin turvalliselle alueelle hyvissä ajoin ennen luonnonmullistuksia.

Kalat karttavat kaasuvuotoja

Ennen tulivuorenpurkausta maaperästä vapautuu vesistöihin vulkaanisia kaasuja. Kalat ja muut vesieläimet karttavat kaasuja ja hakeutuvat pintavesiin.

Muurahaiselle tulee kuuma

Kun magma nousee kohti maanpintaa, maaperän lämpötila nousee. Muurahaiset aistivat nopeasti, että niille on tulossa tukalat paikat, ja lähtevät pakoon.

Käärme aistii värähtelyt

Tulivuorenpurkaus tai maanjäristys alkaa usein heikolla maan värähtelyllä. Käärmeiden tuntoaisti havaitsee heti, kun ympäristö tärähtelee poikkeuksellisesti.

Lampaat lähtevät purkausta karkuun

Tutkijat ovat huomanneet muun muassa, että vuohet ja lampaat poistuvat tuli­vuoren rinteiltä, kun purkaus lähestyy.