© Shutterstock

Uusi lehti: Jääkauden ihmiset rakensivat asumuksia luista ja mammutin taljoista

Tieteen Kuvalehdessä 13/2017 voit tutustua keinoihin, joilla jääkauden ihmiset helpottivat elämäänsä kylmyydessä. Lisäksi pääset lähemmäs Saturnusta kuin koskaan aiemmin ja voit ihmetellä maailman vaarallisinta patoa.

torstai 24. elokuuta 2017

Uusi Tieteen Kuvalehti on ilmestynyt!

Vuoden 13. Tieteen Kuvalehti sisältää muun muassa seuraavat artikkelit:

# Vartalonmukainen turkki piti lämpimänä

• Cassini-luotaimen viimeinen tehtävä eli 22 sukellusta Saturnuksen sisimmän renkaan sisäpuolelle on käynnissä. Matkalla se ottaa lähikuvia renkaista ja yrittää selvittää niiden paksuuden ja koostumuksen. Kun urakka on valmis, luotain syöksyy Saturnuksen kaasukehään ja palaa tuhkaksi.

# Maailman vaarallisin pato

• Mosulin pato Tigrisjoessa Pohjois-Irakissa voi murtua minä hetkenä hyvänsä. Jos niin käy, sodan valmiiksi murjomaa Mosulin miljoonakaupunkia uhkaa 11 biljoonan litran tulva-aalto. Kunnossapitohenkilökunta tekee töitä yötä päivää pelastaakseen padon, joka rakennettiin aivan väärään paikkaan.

# Säteilysuoja häviää

• Maapallon magneettikenttä heikkenee. Jos se häviää kokonaan, vaarallinen kosminen säteily pääsee Maan pinnalle. Kolmen eurooppalaissatelliitin avulla yritetään päästä jyvälle siitä, miten magneettikenttä syntyy ja mitä sille on tapahtumassa.

Etkö vielä ole tilaaja? Näin saat lehden:

• Osta lehtipisteestä 9,75 eurolla.
  • Tilaa lehti. Esimerkiksi 3 numeroa hintaan 9,90 euroa.
  • Tilaajana pääset lukemaan myös digilehtiä.