© Shutterstock

Tulevaisuus tehdään uuden sukupolven muovista

Unohda rutistuneet kertakäyttömukit ja huonolaatuiset leikkikalut. Tulevaisuuden ihmemateriaali tuntee, reagoi valoon, hajoaa elimistössä ja sitä voidaan kaiken lisäksi kierrättää loputtomiin. Räätälöity kemia ja tarkasti valitut molekyylit ennakoivat uutta muovista vallankumousta.

tiistai 28. marraskuuta 2017 teksti Jakob Priess

Kun sydämen verisuonet ahtautuvat, niitä laajennetaan tukiverkolla niin, että veri mahtuu virtaamaan. Kun sydän on toipunut, muoviverkko liukenee pois itsestään.

Sepelvaltimotauti eli sydänlihaksen verisuonten ahtautuminen on ihmiskunnan yleisimpiä kuolinsyitä.

Sitä hoidetaan niin sanotulla pallolaajennuksella, jossa sepelvaltimon ahtaumakohtaan viedään metalliverkko eli stentti levittämään suonta niin, että veri pääsee virtaamaan.

Metalliverkko jää kuitenkin suoneen senkin jälkeen, kun ahtaumakohta on laajentunut eikä sitä enää tarvita.

Verkko vähentää suonen kimmoisuutta ja voi aiheuttaa muun muassa tukoksia, jos verihyytymä tarttuu siihen.

Yhdysvaltalaisyhtiö Abbott on kehittänyt biohajoavasta muovista tehdyn stentin, joka hajoaa vaarattomiksi aineiksi kolmessa vuodessa.

Bakteerit ja mikroaallot tekevät roskasta uutta muovia

476 kiloa. Niin ison kasan jätettä EU-maiden asukkaat tuottavat henkeä kohti vuodessa. Suurin osa siitä päätyy sähköä ja lämpöä tuottavien laitosten polttouuniin.

Osasta voidaan tehdä muovia. Eurooppalaisten yliopistojen yhteisessä SYNPOL-hankkeessa on kehitetty menetelmä, jolla jätteestä syntyy mikrobien ja mikroaaltojen avulla polyhydroksialkanoaatteja, joista voidaan tehdä biologisesti hajoavaa muovia.

Biomuovista voidaan valmistaa pakkauksia ja esimerkiksi leikkaushaavojen ommellankaa. Uusi biomuovi on myös halpaa.

Tähän asti biomuovien valmistaminen on ollut kalliimpaa kuin öljypohjaisten muovien.

Universumi on 95-prosenttisesti tekaistu

Pimeä aine keksittiin 1970-luvulla, koska tähtitieteelliset havainnot paljastivat, että tähtien käyttäytyminen galakseissa ei ollut Newtonin painovoimalain mukaista.

Newtonin mukaan suuren kappaleen pieneen kappaleeseen aiheuttama painovoimavaikutus pienenee nopeasti etäisyyden kasvaessa.

Tästä seuraa, että kauimpana galaksien keskustasta sijaitsevat tähdet sinkoutuvat avaruuteen galaksien suuren pyörimisnopeuden takia, jos vain näkyvä aine pitää massallaan niitä paikoillaan.

Tästä syystä tutkijat lisäsivät tuntemattoman, näkymättömän massan, joka ratkaisee universumin vaikean yhtälön.

Vuosikymmenien ajan on yritetty turhaan löytää pimeää ainetta ja pimeää energiaa, jotka voivat selittää maailmankaikkeuden ominaisuudet.

Uudet teoriat viittaavat kuitenkin siihen, että molemmat ovat pelkkää mielikuvitusta.

Jos et vielä ole tilaaja, mutta haluat lukea teemanumeron, löydät Tieteen Kuvalehden lehtipisteistä.

Finnit tuhotaan sisältäpäin

Maailman yleisin ihosairaus akne eli finnitauti on tätä nykyä kahdeksantena eniten esiintyvien sairauksien luettelossa.

Aknea esiintyy etenkin murrosikäisillä. Yhdeksän teiniä kymmenestä kärsii siitä. Akne on kuitenkin myös lasten ja aikuisten sairaus.

Tytöt saavat finnejä yleensä aiemmin kuin pojat, mutta keskimäärin iho-ongelmat kärjistyvät 15 vuoden iässä.

Aknen yleisyydessä on maakohtaisia eroja. Nykyään siitä kärsitään eniten siellä, missä elintavat ovat länsimaisia.

633 000 000 eri puolilla maailmaa asuvaa ihmistä on jossain ikävaiheessa sairastanut ulkonäköön vaikuttavaa finnitautia.

Yhdysvaltalainen tutkijaryhmä antaa kuitenkin uutta toivoa. Sen kehittämä valo- ja voidehoito tappaa bakteereja sisältäpäin.