frontpage 9/2011

Tieteen Kuvalehti 9/2011

Lue muun muassa tulevaisuuden lentokoneista, tutkimusretkestä Kongon viidakkoon ja siitä, miten maailman kulttuuriperintö kopioidaan digitaaliseen muotoon.

tiistai 7. kesäkuuta 2011

Vain noin kymmenen vuotta sitten iloittiin siitä, että ihmisen perimä oli saatu kartoitetuksi. Kyseessä oli suuri saavutus, johon oli päästy jopa nopeammin kuin oli osattu odottaa. Sen jälkeen biotekniikan kehitys on ollut sitäkin ripeämpää.

Tähän mennessä on luettu jo tuhansien ihmisten genomit, ja määrä kasvaa nopeasti. Tavoitteena on oppia tuntemaan ne geneettiset tekijät, jotka erottavat yksilöt toisistaan. Tämä tieto auttaa selvittämään, mihin perinnöllisiin tauteihin eri ihmisryhmät ovat alttiita sairastumaan. Samalla saadaan tietoa ihmiskunnan historiasta.

Dna-analyysit voivat ennen pitkää selittää sen, miksi ihmiset ovat erilaisia. Koska ihmislajin polveutumistarina on kirjoitettu ihmisten perimään, geeneistä voi löytyä vastaus myös kysymykseen, mitkä tekijät ovat yhteisiä kaikille yksilöille ja muodostavat näin ihmisyyden perustan. Lue lisää genomitutkimuksen tuloksista ja haasteista uudesta Tieteen Kuvalehdestä

Riikka Weckstén toimittaja

Sukellus Kongon viidakkoon

67 kansainvälistä eri alojen huippututkijaa on tehnyt laajimman eläin- ja kasvitieteellisen kartoituksen Kongojoen ympäristössä 50 vuoteen. Aineistoa kertyi kasapäin.

Kotigalaksissa on paljon tuntemattomia taivaankappaleita

Linnunradassa riittää tutkittavaa. Tähtiä kiertää erikokoisia kappaleita, joiden joukosta etsitään Maata muistuttavia planeettoja.

Lentämisestä halutaan tehdä taas hohdokasta

Vision mukaan vuonna 2050 lentokentillä ei enää jonoteta eikä koneessa tarvitse kurkistella ulos pienestä ikkunasta.

Kulttuuriperintö kopioidaan biteiksi

Kulttuuriaarteita uhkaavat sodat, tulipalot, ilmastonmuutos ja luonnonvoimat. Muistomerkki tai rakennus voi tuhoutua hetkessä tai rapautua vuosisatojen kuluessa. Yhdysvaltalainen CyArk-järjestö on päättänyt ottaa maailmanperinnöstä varmuuskopiot.

Muita aiheita:

Ihmisen luusto ohjaa aineenvaihduntaa Rottasodassa ihminen on ikuinen häviäjä Apua lapsentekoon sukkulamadoilta Antarktis kiehtoo monen alan tutkijoita Hämmästyttäviä numerotietoja sydämestä