Frontpage 5/2012

Tieteen Kuvalehti 5/2012

Tässä numerossa perehdytään uusiin keinoihin, joilla syöpä yritetään saada kuriin. Lue myös, miten seksi neandertalilaisten kanssa paransi nykyihmisen vastustuskykyä, ja tutustu ilmakuvaukseen, joka riisuu viidakot.

maanantai 12. maaliskuuta 2012

Luonnolla on hyviä keinoja suojata elimistöä syövältä. Ihmisen omat tehokkaat puolustusmekanismit huolehtivat siitä, että syöpäsoluksi villiintyneen solun tuhoaminen aloitetaan aikailematta. Nämä siivousjoukot onnistuvatkin useimmiten tehtävässään. Kun häirikkö on pantu aisoihin, jäljelle jää joukko yhteen hiileen puhaltavia terveitä soluja.

Joskus kurittomat huligaanit kuitenkin ottavat vallan ja ryhtyvät joukkomurhaajiksi. Ne huijaavat puolustusta, orjuuttavat terveitä kudoksia ja aloittavat armottoman valloitussodan. Viime vuosina on saatu entistä tarkempi kuva siitä, mitä soluissa oikein tapahtuu, kun ne muuttuvat pahanlaatuisiksi, väistävät taitavasti immuunijärjestelmän ja alkavat muodostaa etäpesäkkeitä eri puolille elimistöä.

Lue lisää soluhuligaaneista ja keinoista, joilla ne voidaan yrittää saada kuriin, tämän numeron laajasta syöpäartikkelista,

Riikka Weckstén toimittaja

Helikopterien uusi sukupolvi

Helikopterien huono puoli on ollut hitaus. Puutetta yritetään korjata uudella muotoilulla, kaksoisroottoreilla ja lisävauhtia antavalla peräpotkurilla

Valo tiivistettiin pisaraksi

Kvanttimekaniikassa ennustettiin 80 vuotta sitten, että valo voi olla pisara. Nyt saksalaisfyysikot ovat luoneet superfotonin.

Ilmakuvaus riisuu viidakot

Pienkoneeseen asennetulla laitteistolla paljastuvat muuten näkymättömät muutokset kasvillisuudessa.

Aarretta kaivetaan esiin pikavauhtia

Afganistanissa arkeologit ahkeroivat vanhan buddhalaisluostarin parissa. Kiire on melkoinen, sillä luostarin paikalle suunnitellaan kuparikaivosta, jonka on määrä aloittaa toimintansa vuonna 2014.

Muita aiheita:

Aurinkokunta voi päättyä kaaokseen Neandertalilaisgeenit pelastivat nykyihmisen Hyttyset tappavat denguekuumeviruksen Hämmästyttäviä numerotietoja pyramideista Eläimet osaavat pitää kylmän loitolla

Lisätietoja artikkeleihin:

Uudet helikopterit haastavat lentokoneet http://ww1.sikorsky.com/sikorskypresskit/X2/index.html http://www.eurocopter.com/site/en/press/The-Eurocopter-X3-hybrid-helicopter-exceeds-its-speed-challenge:-232-knots-(430-km-h.)-is-attained-in-level-stabilized-flight_776.html http://findarticles.com/p/articles/mi_hb242/is_201101/ai_n56825842/

Läpitunkeva katse riisuu sademetsän http://cao.stanford.edu/ http://news.mongabay.com/2011/0603-cao_atoms.html http://news.mongabay.com/2011/1024-asner_rainforest_monitoring.html

Hyttyset tappavat denguekuumeviruksen http://www.eliminatedengue.com http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs117/en/ http://www.cdc.gov/dengue/

Eläimet osaavat pitää kylmän loitolla Lubzens et al. 2010. Dormancy and Resistance in Harsh Environments. Topics in Current Genetics 21. Springer Verlag, Berlin Acta Physiologica 2011 202, 409-420 Cellular and Molecular Life Sciences 2009 66, 1404-1418

TEEMA: Solun tie häiriköstä tappajaksi Cell, 4/3/2011, Vol144, s667 Oncogene, 2010, Vol29, s5545 - BRAF Prostate, 1/12/2008, Vol68, s1743 - BECN1 American Journal of Clinical Oncology, 8/2010, Vol33, s341 Cell, 7/1/2011, Vol144, s27 Blod, 21/7/2011, Vol118, s675 Genome Biology, 2011, Vol12, R103

Afganistanin buddhalainen menneisyys Mining Afghanistans Past, Archaeology Magazine Jan/Feb 2011, Boston University, Boston, USA. http://penn.museum/blog/silk-road/mes-aynak/ http://berzinarchives.com – Historical Sketch of Buddhisme and Islam in Afghanistan

Osta lehti

Tieteen Kuvalehden löydät lehtipisteistä. Irtonumeron hinta on 8,75 euroa.

Voit myös tilata lehden: saat esimerkiksi tilauksesi 2 ensimmäistä numeroa ja tilaajalahjan hintaan 5,90. Lue lisää tarjouksista.

Voit ostaa Tieteen Kuvalehden iPad-version Applen App Storesta. Napsauta kuvaketta. Tieteen Kuvalehti+ maksaa 7,99 euroa/numero.

AppStore

Osta Tieteen Kuvalehti iPadille tästä.