Frontpage 4/2011

Tieteen Kuvalehti 4/2011

Lue, miten arkeologit tonkivat eilisiä roskia, ja tutustu Sumatran laulaviin sarvikuonoihin.

tiistai 1. maaliskuuta 2011 teksti Riikka Weckstén

Kun kivikaudella istuttiin nuotion äärellä, imeskeltiin saaliin luita ja heitettiin lopuksi tähteet tunkioon, tuskin arvattiin, että aterian jäännökset olisivat joskus arvokasta tutkimusmateriaalia. Eikä varmaan kukaan mieti tänäänkään roskia viedessään, että juuri se pussillinen tavallisia jätteitä jonain päivänä – ehkä jo viiden vuoden kuluttua – voi kiinnostaa tutkijoita.

”Menneisyyden” ei tarvitse olla kivikautta tai edes 1800-lukua. Arkeologit ovat viime aikoina alkaneet tutkia vain muutaman vuosikymmenen tai vuoden takaisia esineitä. Näyttää nimittäin siltä, että mitä kiivaammin kehitys etenee, sitä nopeammin ihmiset tuhoavat omia jälkiään. On pidettävä kiirettä, jotta kymmenen vuoden takainen aineisto saadaan dokumentoitua ja tallennettua. Arkeologit ovat muun muassa tutkineet maan tasalle palanutta 1960-luvun hippikommuunia, vuoden 1991 Ford Transitia ja rockfestivaalien leirintäaluetta. Lue uudesta numerosta mitä eilisen jätteistä paljastui.

Riikka Weckstén Toimittaja

Syöpäsolut pitävät ääntä itsestään

Melanooma eli tummasolusyöpä voidaan laserin ja ääniaaltojen avulla havaita aiempaa paljon varhaisemmassa vaiheessa. Aikainen diagnoosi pelastaa monen hengen.

Sumatran laulavat sarvikuonot

Pikku- eli sumatransarvikuonot olivat ennen varsin yleinen näky Kaakkois-Aasiassa, mutta nyt niitä on jäljellä enää parisensataa. Uusiseelantilainen valokuvaaja Stephen Belcher pääsi lähelle harvinaisia eläimiä matkimalla niiden laulua.

Lapsuus lyhenee

Murrosikä alkaa sekä tytöillä että pojilla yhä nuorempana. Mikä on syynä lapsuuden lyhenemiseen? Tutkijoilla on monta teoriaa.

Avaruudesta haravoidaan antihiukkasia

ISS-avaruusasemalle asennetaan kahdeksan tonnia painava ilmaisin, jolla etsitään vastauksia suuriin kysymyksiin universumista.

Muita aiheita:

Elämän perusta on syvällä Maan sisässä Kilpailu seuloi esiin huomisen autot Uusi teoria: Luolaihmiset osasivat kirjoittaa Sienieliöt viihtyvät myrkkyjärvessä