Frontpage 0212 FI

Tieteen Kuvalehti 2/2012

Lue kodittomista planeetoista, joilla voi olla elämää. Tässä numerossa alkaa myös uusi kolmiosainen artikkelisarja siirtolaisten, orjien ja pakolaisten elämästä Pohjois-Amerikassa.

torstai 5. tammikuuta 2012

Linnunradasta on kymmenen viime vuoden kuluessa löydetty paljon ennen tuntemattomia planeettoja. Tähtitieteilijät ovat nimittäin saaneet selville, että monilla galaksin tähdistä on Auringon tavoin oma planeettajärjestelmänsä. Onkin entistä todennäköisempää, että omasta galaksistamme löytyy Maata muistuttava planeetta, jolla voi esiintyä elämää muodossa tai toisessa.

Viime vuosina myös tähtienvälisestä avaruudesta on löydetty planeettoja, jotka painovoima on syössyt ulos niiden omasta aurinkokunnasta. Arvellaan, että Linnunradassa näitä kodittomia planeettoja voi olla jopa yhtä paljon kuin tähtiä.

Planeettaan, jolla ei ole omaa keskustähteä, on vaikeaa yhdistää ajatusta mahdollisesta elämästä. Tutkijat kuitenkin arvelevat, että jollakin näistä kylmässä avaruudessa harhailevista kulkureista saattaa esiintyä jonkinlaista elämää. Niillä nimittäin on oma erityinen lämmitysjärjestelmänsä. Lue lisää Linnunradan kodittomista planeetoista uudesta Tieteen Kuvalehdestä.

Riikka Weckstén toimittaja

Transistorin matka nanosiruksi

Mikroprosessori esiteltiin 40 vuotta sitten. Nyt yhteiskunnan toiminnot lamautuisivat ilman sitä kokonaan.

UUSI SARJA: UUDISASUKKAITA ODOTTI KARU ARKI

Sairaudet, nälkä ja vieraisiin epäluuloisesti suhtautuneet intiaanit olivat tehdä suurin toivein Pohjois-Amerikkaan lähteneiden englantilaisten siirtolaiselämästä lopun heti alkuunsa.

Epäsymmetrinen jakautuminen loi lajikirjon

Keinosolukokeissa on saatu osviittaa siitä, miten yksisoluiset eliöt kehittyivät valtameret nopeassa tahdissa vallanneiksi monisoluisiksi lajeiksi.

Kasvosi eivät jää huomaamatta

Pian television näyttö sammuu, kun sitä ei katsella, ja puhelin auttaa tunnistamaan puolituttuja. Koneellinen kasvontunnistus yleistyy.

Pora kohtaa maanjäristykset

Japanin rannikolla geologit ovat poraamassa merenpohjaan seitsemän kilometrin syvyistä reikää. Jos hanke onnistuu, muutaman vuoden kuluttua asennetaan antureita sille siirrosalueelle, jossa mannerlaatat törmäävät ja aiheuttavat voimakkaita järistyksiä.

Muita aiheita:

Ihminen vauhdittaa evoluutiota Linnunradassa on kodittomia planeettoja Radioaktiivisen säteilyn kahdet kasvot Luolamaalauksista luotiin 3-d-malli

Lisätietoja artikkeleihin:

Ihminen vauhdittaa evoluutiota http://kinnison.umaine-biology.net/index.html http://ecotope.org/people/ellis/ http://www.fish.washington.edu/people/tquinn/

Radioaktiivisen säteilyn kahdet kasvot http://www.rerf.jp/index_e.html http://www.icrp.org/ http://www.unscear.org/unscear/publications/2000_1.html

Keksinnön tarina: mikrosiru http://www.turistnyt.dk/news/Tema/9774.html http://www.wired.com/techbiz/it/magazine/17-03/st_best http://www.economist.com/node/9032014

Luolamaalauksista luotiin 3-d-malli www.psaila.net www.culture.gouv.fr/culture/arcnat/chauvet www.grottes-chauvet.org

Keinosolut jakautuivat epäsymmetrisesti http://www.sciencedaily.com/releases/2009/08/090813202124.htm

SARJA: Unelma muuttui painajaiseksi http://www.historicjamestowne.org/ http://www.history.com/topics/jamestown http://www.jamestown1607.org/visitJT.asp?ref=Commercial

Osta lehti

Tieteen Kuvalehteä on myytävänä lehtipisteissä. Irtonumeron hinta on 8,50 euroa.

Voit myös tilata lehden: saat esimerkiksi tilauksesi 2 ensimmäistä numeroa ja tilaajalahjan hintaan 5,90. Lue lisää tarjouksista.

Voit ostaa Tieteen Kuvalehden iPad-version Applen App Storesta. Napsauta kuvaketta. Tieteen Kuvalehti+ maksaa 7,99 euroa/numero.

AppStore

Osta Tieteen Kuvalehti iPadille tästä.