Frontpage 18/2011

Tieteen Kuvalehti 18/2011

maanantai 21. marraskuuta 2011

Vain neljä vuotta on kulunut siitä, kun ensimmäinen yksilöllinen ihmisen geenikartta laadittiin. Graig Venterin perimän selvittäminen maksoi kymmenen miljoonaa dollaria. Sittemmin geenianalyysiin tarvittavat laitteet ovat kehittyneet huimasti, ja asiantuntijat arvioivat, että parin vuoden kuluttua geenikartta maksaa alle tuhat dollaria. Silloin oman perimän selvittäminen alkaa kiinnostaa jo hyvin monia ihmisiä.

Kun tietää geeneihinsä mahdollisesti kätkeytyvät terveysuhat, voi omilla valinnoillaan vaikuttaa terveyteensä ja perimä voidaan ottaa huomioon sairauksien ehkäisyssä ja hoidossa. Perimän selvittämiseen liittyy kuitenkin myös monia vaikeitakin kysymyksiä, joita on syytä pohtia, ennen kuin lähettää näytteen analysoitavaksi. Lue artikkeli ”Mitä haluan tietää itsestäni” ja pohdi, kenelle sinä paljastaisit perimmäiset salasi.

Riikka Weckstén toimittaja

Lähikuvassa maailman käytetyin raketti

Sojuz-raketeilla on tehty jo yli 1?700 lentoa. Lue lisää avaruustutkimuksen työjuhdasta ja rakettien historiasta.

Satelliittikuvista näkyy muinaiskaupunkeja

Internetin karttaohjelman kuvat johdattivat brasilialais-suomalaisen tutkijaryhmän Amazonasissa kauan ennen Kolumbuksen aikaa kukoistaneen kulttuurin jäljille.

Korvien soiminen saadaan loppumaan

Tutkijat ovat virittäneet tinnituksesta kärsivien aivosolut uudelleen sähköllä ja saaneet ne reagoimaan ääniin normaalisti.

Sisäinen kompassi näyttää tien

Linnut, kilpikonnat, lepakot ja etanat osaavat määrittää sijaintinsa Maan magneettikentän mukaan. Nyt ollaan vihdoin pääsemässä jyvälle siitä, miten biologinen kompassi toimii.

100-vuotisjuhla: Fyysikot löysivät tien atomin ytimeen

Kun Ernest Rutherford sata vuotta sitten löysi atomiytimen, hän käynnisti läpimurtojen ketjureaktion.

Muita aiheita:

Etelänisohyljeuros on äreä macho 1800-luvulla tiede tarjosi myös sirkushuvia Vaisto panee pelkäämään vieraita Purkutyömaa tuottaa hyötyjätettä

Osta lehti

Tieteen Kuvalehteä on myytävänä lehtipisteissä. Irtonumeron hinta on 8,50 euroa.

Voit myös tilata lehden: saat esimerkiksi tilauksesi 2 ensimmäistä numeroa ja tilaajalahjan hintaan 5,90. Lue lisää tarjouksista

Voit ostaa Tieteen Kuvalehden iPad-version Applen App Storesta. Napsauta kuvaketta. Tieteen Kuvalehti+ maksaa 7,99 euroa/numero.

AppStore

Osta Tieteen Kuvalehti iPadille tästä.