Frontpage 18/10

Tieteen Kuvalehti 18/2010

Lue arkeologien toiveunista, uudesta elinsiirtomenetelmästä ja mahdollisen supernovan muodostumisesta.

tiistai 23. marraskuuta 2010

Moni on varmaan joskus haaveillut tekevänsä Indiana Jonesin tavoin jonkin uskomattoman löydön. Arkeologien parissa toive löytää jokin seikkailijoiden ja tutkijoiden kymmeniä tai jopa satoja vuosia havittelema aarre on ehkä vielä yleisempi. Joskus toiveet jopa käyvät toteen: Titanicin hylky on paikannettu Atlantin pohjasta, Venäjän viimeisen tsaariperheen jäsenten jäännökset on saatu tunnistettua ja kadonneet Pompejin kaupungin rauniot on löydetty.

Arkeologeilla riittää silti vielä etsittävää. Tässä numerossa esittelemme kymmenen esinettä, kirjoitusta tai paikkaa, joihin liittyy paljon uskomuksia ja teorioita. Toiset niistä ovat varmasti olemassa ja löydettävissä, toiset puolestaan ovat ehkä jo kadonneet, ja joitakin ei ehkä ole koskaan edes ollut olemassa. Lue uudesta numerosta juttu arkeologien toiveunista ja niiden toteutumisen todennäköisyydestä.

Riikka Weckstén Toimittaja

Sääsatelliitti täytti 50 vuotta

Ilmatiede siirtyi avaruusaikaan 1960. Satelliiteista nähdään paitsi tuleva sää myös ilmakehän tilanne, kasvillisuuden kehitys ja ympäristöuhkat.

Joukossa on voimaa

Toiset lajit elävät ryhmässä huijatakseen saalistajiaan, toiset taas saadakseen helpommin ravintoa. Kaikkia niitä yhdistää se, että yhteisö tarjoaa paremmat elinolot kuin yksin eläminen.

Uusi löytö valottaa Afrikan historiaa

Taidokkaat veistokset, korut ja rautatyökalut kertovat korkeakulttuurista, joka kukoisti Saharan eteläpuolella jo 2?500 vuotta sitten.

Neutriinot yllättävät kerta kerran jälkeen

Näkymättömiä neutriinoja tutkitaan valtavilla ilmaisimilla. Tulokset ovat hyvin hämmentäviä. Haamuhiukkasen olemus ei vain ota selvitäkseen.

Huonot yhteydet sairastuttavat aivot

Aivokuvauksissa on saatu selville, että monet psyykkiset vaivat johtuvat huonosta tiedonkulusta aivojen eri osien välillä.

Muita aiheita:

Vesillä kisataan tekniikalla ja isolla rahalla Jättiläistähti räjähtänee lähiaikoina Pala vierasta maksaa voi pelastaa potilaan