Frontpage 17/2011

Tieteen Kuvalehti 17/2011

Lue muun muassa maailmankaikkeuden pimeistä puolista, viikinkien ympyrälinnoista ja uusista ilmalaivoista.

maanantai 31. lokakuuta 2011

Aika ajoin tiede muuttaa ihmisten kuvaa itsestään ja maailmasta. Tanskassa viikinkiaikaisten linnojen tutkimus on asettanut maan ja koko Pohjolan valtiollisen historian alkuvaiheet uuteen valoon.

Pohjoismaiden ensimmäisen yhtenäisen valtion luonut viikinkikuningas Harald Sinihammas jätti jälkeensä komeita ympyrälinnoja, joista muodostui jälkikäteen eräänlaisia Tanskan kansakunnan symboleja. Esinelöydöt ja linnojen asukkaiden jäännösten analyysi ovat kuitenkin osoittaneet, että linnojen suunnittelijat ja rakentajat olivat vierastyöläisiä ja niissä palvelleet salskeat soturitkin oli värvätty ulkomailta.

Myös tähtitieteen maailma on mullistunut. Universumi näyttää kasvavan sitä suuremmaksi, mitä enemmän siitä tiedetään. Sen jälkeen kun pimeä aine ja pimeä energia keksittiin 40 vuotta sitten, on huomattu, että tutkijoiden tiedot pätevät vain viiteen prosenttiin maailmankaikkeudesta. Lue lisää viikinkien linnoista ja maailmankaikkeuden pimeistä puolista Tieteen Kuvalehden numerosta 17/2011.

Riikka Weckstén toimittaja

Lääkehoito lannistaa pahisbakteerien kilpailijat

Antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit leviävät sairaaloissa, joissa niillä ei ole muita pöpöjä kilpailijoinaan.

Merten elämä kootaan kirjoihin ja kansiin

Suurin osa valtameriluonnosta on tieteelle tuntematonta. 2?700 tutkijaa on kartoittanut merten eliöstöä. Nykyisellään meristä tunnetaan 250?000 lajia, mutta niitä voi olla kymmenkertainen määrä.

Magmakupla pullistaa maankuorta

Maan sisuksiksta nouseva kupla voi luoda 500-metrisen vuoren. Näin kävi Pohjanmerellä 55 miljoonaa vuotta sitten.

Sahara numeroina

100 miljoonaa tonnia pölyä lähtee lentoon, kun myrsky pöllyttää Saharaa. Lisää isoja lukuja maailman suurimmasta aavikosta uudesta Tieteen Kuvalehdestä.

Muita aiheita:

Osta lehti

Tieteen Kuvalehteä on myytävänä lehtipisteissä. Irtonumeron hinta on 8,50 euroa.

Voit myös tilata lehden: saat esimerkiksi tilauksesi 2 ensimmäistä numeroa ja tilaajalahjan hintaan 5,90. Lue lisää tarjouksista

Voit ostaa Tieteen Kuvalehden iPad-version Applen App Storesta. Napsauta kuvaketta. Tieteen Kuvalehti+ maksaa 7,99 euroa/numero.

AppStore

Osta Tieteen Kuvalehti iPadille tästä.