Lexus hoverboard

Lexuksen leijulauta toimii magneeteilla

Autofirma Lexus mainostaa aivan uutta leijuvaa rullalautaa, joka savuaa ja leijuu kylmien magneettien varassa.

tiistai 7. heinäkuuta 2015 teksti Babak Arvanaghi

Japanilaiset etunenässä leijulaudan kehittämisessä

Siitä alkaen, kun Marty McFly kiisi ilmassa skeittilaudalla elokuvassa Paluu tulevaisuuteen II, monet tekniikkanörtit ja skeittailijat ovat innoissaan odottaneet leijuvaa rullalautaa eli niin sanottua leijulautaa.

Useat valmistajat ovat kokeilleet erilaisia tekniikoita, mutta vielä ei ole onnistuttu tekemään leijulautaa, joka sopisi tavallisen ihmisen käyttöön. Nyt japanilainen Lexus-yritys aikoo kuitenkin muuttaa tilanteen.

Video esittää välähdyksen Lexuksen magneettisesta leijulaudasta.

Leijulauta leijuu suprajohtavien magneettien varassa

Toyotan luksusautomerkki Lexus esittelee nyt uutta leijulautaa, jota se kutsuu nimellä Slide. Bambun ja hiilikuidun kaltaisista materiaaleista valmistettu lauta leijuu videossa asfaltin yllä.

Saadakseen laudan leijumaan Lexus on käyttänyt suprajohtavia magneetteja. Suprajohtavat magneetit koostuvat metallista, joka menettää kaiken sähkövastuksensa, kun magneetit jäähdytetään. Samalla kun magneetteja jäähdytetään, niihin asennetaan ”suunta”, jotta ne pysyvät tietyllä radalla.

Videolla näkyy, että leijulaudasta pursuaa savua. Se johtuu siitä, että lauta on täytetty nestemäisellä typellä, joka pitää sen pohjassa olevan suprajohtavan magneetin kylmänä. Typen lämpötila on –196 celsiusastetta. Savu on oikeastaan höyrystyvää typpeä.

Katso videolta, miten suprajohtavat magneetit toimivat.

Leijulauta kaipaa alleen metallia

Suprajohtavat magneetit eivät tarvitse kovin suurta määrää metallia voidakseen reagoida alustansa kanssa. Tietty pieni määrä metallia täytyy kuitenkin olla maassa niiden alapuolella, jotta ne toimivat.

Leijulauta pysyy maanpinnan yläpuolella niin kauan, kuin sen sisällä riittää nestemäistä typpeä. Heti typen loputtua lauta putoaa maahan ja se voi kohota leijumaan vasta, kun siihen on taas tankattu typpeä.

Todennäköisesti Lexuksen leijulauta ei mainospöhinästä huolimatta tule tavallisen ihmisen ulottuville. Internetissä spekuloidaan kiivaasti siitä, että video on vain Lexuksen markkinointikikka, joka kuuluu uuden auton lanseeraamiseen.

Science fictionin listalla on paljon muutakin kuin leijulauta

Kännykät ovat saaneet innoituksensa Star Trek -universumista, samoin kuin kyborgit, satelliitit ja lentävät autot on ensin keksitty fiktion maailmassa. Lue laajasta artikkelistamme lisää tieteiselokuvien ja -kirjallisuuden vaikutuksesta tulevaisuuteen:

LEIJULAUTA ANNO 1989

Filmissä "Paluu tulevaisuuteen II" vuodelta 1989 nuori Marty McFly matkustaa vuoteen 2015, missä hän muun muassa törmää mielikuvituksekkaasti suunniteltuun leijulautaan.