Robo-insect with numbers

USA:n armeija havittelee vakoilijahyönteisiä

Vakoilijahyönteinen pääsee näppärästi vihollisen linjojen taakse.

tiistai 20. maaliskuuta 2012

Kyborgihyönteiset voivat olla ihmisen silminä ja korvina paikoissa ja tilanteissa, joita ihmisen on parasta välttää. Vakoilijaötököitä suunnittelevat Michiganin yliopiston tutkijat USA:n armeijan tilauksesta.

Tavoitteena on kiinnittää hyönteisen selkään kamera, mikrofonit tai muita valvontalaitteita sekä lähetin, jolla kerätyt tiedot välitetään tukikohtaan. Hankkeen hankalimpia osuuksia on energiansaannin varmistaminen. Tarkoitus on käyttää hyönteisen siipien liikkeen tuottamaa lämpö- ja liike-energiaa, joka otetaan talteen lämpösähkö- ja pietsosähkögeneraattorilla.

Lisäksi avuksi otetaan aurinkoenergia, jota kootaan siipiin kiinnitettävillä ohutkalvoaurinkokennoilla. Tutkijat uskovat, että kaikki nämä virtalähteet yhdessä voivat tuottaa vakoilulaitteiden akkuun niin paljon sähköä, että tiedustelulento voi kestää kyllin kauan.

Oma haasteensa on hyönteisen ohjaaminen haluttuun kohteeseen. Sitä varten USA:n puolustusministeriön kehitysyksikössä DARPAssa on tekeillä HI-MENS-ohjausjärjestelmä (Hybrid Insect Micro Electromechanical System), jolla voidaan ohjata hyönteisen hermoja, lihaksia ja aistielimiä.