Valaan evästä malli lentokoneen siipeen

tiistai 1. syyskuuta 2009

Nykyisin useimpien lentokoneiden siipien etureuna on aivan tasainen. Se ei kuitenkaan ole paras mahdollinen muotoilu, uskoo biomekaniikan tutkija Frank Fish yhdysvaltalaisesta West Chesterin yliopistosta. Sen sijaan mallia kannattaisi ottaa ryhävalaan evistä. Fishin johtama tutkimusryhmä testasi tuulitunnelitesteissä erimuotoisia siipiä ja tuli siihen tulokseen, että pienin polttoaineenkulutus ja vakaimmat lento-ominaisuudet saavutetaan siivellä, jossa on samanlaiset lovet kuin ryhävalaan evässä. Kun ilma kulkee lovellisen siivenreunan yli, lovien väliin muodostuu pieniä ilmapyörteitä. Näiden pyörteiden ansiosta ilmavirta myötäilee tarkasti siiven yläpintaa ja siiven tason ja lentosuunnan välistä kulmaa voidaan lisätä jopa 40 astetta ilman, että ilmavirran noste heikkenee. Tämä parantaa koneen ohjattavuutta alhaisilla nopeuksilla, kuten nousussa ja laskussa. Lovellinen siipi parantaa nostetta kahdeksan prosenttia ja vähentää ilmanvastusta 32 prosenttia ja siten myös polttoaineenkulutusta. Lisäksi nykyisin käytetyistä ilmavirtaa ohjaavista siipien lisälaitteista voidaan luopua, jolloin siiven sisään mahtuu suurempi polttoainesäiliö. Uudella tavalla muotoiltua siipeä testanneet tutkijat uskovat, että kymmenen vuoden kuluessa kaikissa maailman matkustajalentokoneissa on lovelliset siivet.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: