Mikroskooppi, merimakkara

Mikromaailma huijaa silmää

Tuttukin eläin, kasvi tai asia voi olla vaikea tunnistaa, kun sitä kuvataan tarpeeksi suurennettuna. Erotatko sinä esimerkiksi nokkosen tarranauhasta? Tutustu mikroskooppikuvagalleriaan ja arvaa, mitä kuvassa on. Napsauta kuvat suuremmiksi.

tiistai 5. tammikuuta 2016 teksti Stine Overbye & Rikke Jeppesen

Nesteet, tuntokarvat ja solut paljastavat uskomattomia muotoja, kun niitä tutkitaan elektronimikroskoopilla.

Uusilla laitteilla ja tekniikoilla voimme nähdä maailman aivan uudesta perspektiivistä.

Mikroskooppi paljastaa kaiken

Nokkosen poltinkarvat ja syöpäsolu paljastavat salansa uusilla elektronimikroskoopeilla.

Elektronimikroskooppi käyttää näkyvän valon sijaan elektronisuihkua, jonka aallonpituus on paljon lyhyempi kuin valon. Siksi se erottaa pienempiä yksityiskohtia kuin valomikroskooppi. Elektronisuihku kulkee joko näytteen läpi tai se siroaa näytteen pinnasta.

Linssien tilalla on magneetteja, joka kohdistavat elektronisuihkun kohteeseen, jolloin suurennos voi olla monimiljoonakertainen.

Elektronimikroskooppeja on kahta laatua: läpäisyelektronimikroskooppeja (TEM) ja pyyhkäisyelektronimikroskooppeja (SEM).

Mikroskooppi tutkii läheltä elämän rakennuspalikoita