Polonium

Murhaavat molekyylit: Kun kemia tappaa

Myrkkyä soluille: Tehokkaat myrkyt pystyvät vahingoittamaan elimistön pienimpiä rakenteita: soluja. Lue tästä, miten vaaralliset myrkyt vaikuttavat.

tiistai 13. elokuuta 2013

Kun myrkyt sitoutuvat soluissa molekyyleihin, joiden hienoisellakin muuntumisella on kohtalokkaita seurauksia, ne voivat saada muutamassa minuutissa verenkierron pysähtymään, elimet pettämään ja kudokset tuhoutumaan. Sitten tuleekin jo varma kuolema.

Aine, joka tappaa vain nieltynä

Poloniumin isotooppi 210 lähettää radioaktiivista säteilyä alfahiukkasten muodossa. Alfahiukkaset eivät pysty tunkeutumaan ihon läpi. Jos poloniumia kuitenkin pääsee kehoon jotain muuta kautta, kuten ruoan tai juoman mukana, se tappaa. Polonium-210:sta vapautuvat alfahiukkaset vaurioittavat nopeasti esimerkiksi pernan, munuaisten ja maksan soluja.

Ensimmäisenä säteilyn vaikutus näkyy nopeasti uusiutuvissa hiustupen soluissa, ja hiukset irtoavat. Sitten polonium tuhoaa maksan, pernan ja sydämen.

Arseeni estää soluja saamasta energiaa

Jaksollisen järjestelmän alkuaine numero 33, arseeni, muodostaa monenlaisia myrkyllisiä yhdisteitä. Niille on yhteistä se, että ne estävät soluja muodostamasta ATP:tä eli ainetta, joka auttaa energiansiirrossa solun sisällä. Ilman ATP:tä solut palavat loppuun.

Massiivinen solukuolema lamauttaa hermot ja saa tärkeimmät elimet pettämään. Lievissä arseenimyrkytyksissä uhri voi toipua, jos suolisto huuhdellaan glukoosiliuoksella, joka poistaa arseenia.

Lue lisää murhaavista molekyyleistä

Lue Tieteen Kuvalehden artikkelista, miten strykniini, syanidi, polonium ja muut myrkyt hyökkäävät solujen kimppuun ja tappavat.

Jos olet tilaaja, voit ladata artikkelin tästä.