Dna säilyy fossiilin luukiteiden sisässä

Kadonneiden lajien sukulaisuussuhteiden määritys helpottuu.

tiistai 1. syyskuuta 2009

Fossiilistuneista luista on löydetty kiteitä, jotka sisältävät hyvin säilynyttä dna:ta. Dna hajoaa yleensä nopeasti eläimen kuoleman jälkeen, mutta israelilais-yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan dna:ta voi säilyä kiteissä, joita muodostuu luihin luonnostaan. Kiteitä esiintyy niin elävien kuin kuolleidenkin eläinten luissa, ja ne sietävät erilaisia hajottavia kemiallisia ja fysikaalisia ympäristötekijöitä hyvin. Weizmannin tutkimuslaitoksen rakennebiologian, Harvardin yliopiston antropologian laitoksen ja Tel Avivin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan tutkimuksessa oli lähtökohtana fossiilisista luista tehty jauhe, jota käsiteltiin orgaanista ainetta tehokkaasti hajottavalla desinfioivalla natriumhypokloriitilla.

Tutkijat Mihcal Salamon, Noreen Tuross, Baruch Arensburg ja Steve Weiner pystyivät eristämään kovakouraisen kemiallisen käsittelyn läpikäyneestä luujauheesta dna:ta, joka oli niin vahingoittumatonta, että sitä voitiin käyttää geeninäytteenä. Analyysin tulos oli rohkaiseva: se osoitti, että luufossiileista on mahdollista saada talteen riittävästi ja tarpeeksi hyvälaatuista dna:ta geenitestejä varten.

Tutkimustapaa voidaan myös pitää luotettavana, sillä luun kiteistä eristettyä dna:ta on tuskin päässyt saastuttamaan toisten eliöiden, esimerkiksi bakteerien, dna, sillä tällaiset saastumat jäävät luiden pintaan ja tuhoutuvat rajun kemiallisen käsittelyn aikana. Tämä on iloinen uutinen paleontologeille, jotka saavat käyttöönsä uuden keinon määrittää muinaisten eliöiden sukulaisuussuhteita.