Tunneli yhdistää Istanbulin

Uusi rautatieyhteys Euroopasta Aasiaan valmistuu vuonna 2010

tiistai 1. syyskuuta 2009

Bosporinsalmi jakaa Turkin suurimman kaupungin Istanbulin kahtia. Euroopan- ja Aasian-puoleisia osia yhdistävät sillat ovat liikenteen pullonkauloja, joten ratkaisuksi kaavaillaan rautatietunnelia. Suunnittelussa on otettava huomioon maanjäristykset, joita alueella on lähes jatkuvasti. 11,2 kilometriä pitkä tunneli tehdään pääosin poraamalla ja kaivamalla, mutta vedenalainen osuus kootaan 11 betoni- ja teräselementistä, jotka upotetaan syvälle Bosporinsalmen pohjaan. Jos rakentaminen etenee suunnitelmien mukaan, tunneli valmistuu ensi vuonna. Raideliikenteen Bosporinsalmen alitse on määrä alkaa 2010, jolloin 100 kilometrin tuntivauhtia kulkevat junat kuljettaisivat laskelmien mukaan 75 000 matkustajaa tunnissa. Tunnelin hinnaksi tulee noin 2,5 miljardia euroa. Kustannuksia nostaa ennen kaikkea maanjäristyksiin varautuminen. Vedenalaiset osat kulkevat 56 metrin syvyydessä, jossa maanjäristysten ei pitäisi vahingoittaa tunnelia. Laskelmien mukaan rakenteet kestävät yhdeksän Richterin asteen järistyksen. Hanketta ovat hidastaneet arkeologiset tutkimukset. Rakennustöissä on löytynyt muun muassa tuhat vuotta vanhan sataman jäännöksiä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: