La Palma

Satelliitti luo murtamattoman koodin vuonna 2016

Kiinalaistutkijat lähettävät vuonna 2016 satelliitin, joka luo kvanttisalattuja viestejä.

tiistai 25. kesäkuuta 2013 teksti Rolf Haugaard Nielsen

Salakirjoituksen käyttö tunnetaan monista yhteyksistä – aina Caesarin hallitsemasta Rooman valtakunnasta toiseen maailmansotaan ja jalkapallon vuoden 2010 MM-kisojen järjestelyihin.

Joka kerta, kun joku on luonut järjestelmän salaisten viestien lähettämiseksi, taitavat urkkijat ovat yrittäneet selvittää koodia – ja useimmiten salaus on myös pystytty murtamaan. Kun tehokkaat kvanttitietokoneet saadaan toimintakuntoon, on vain ajan kysymys, milloin kaikkein turvallisimmat nykyisin käytössä olevat salausmenetelmät murtuvat.

Nyt kiinalaistutkijat ovat kuitenkin kehittämässä salausjärjestelmää, johon ei tehoa edes kvanttitietokoneiden laskentateho.

Kvanttikoodia ei voida murtaa

Kvanttisalaus mullistaa salausjärjestelmät, sillä se ei perustu matematiikkaan vaan atomifysiikkaan. Lisäksi kvanttisalauksessa urkkijoiden yritykset paljastuvat oitis.

Salauksessa käytetään fotoneja, joilla on omituinen kyky olla samaan aikaan useassa eri tilassa. Fotonien tila selviää ainoastaan mittaamalla, mutta samalla itse mittaustapahtuma muuttaa fotonin tilaa.

Fotonien värähtelysuunta määrää, miten niitä voidaan lukea. Jos hakkeri yrittää lukea eli mitata fotonia suodattimella, joka ei vastaa fotonin värähtelysuuntaa, hän tuhoaa samalla koodin ja urkintayritys paljastuu.

Satelliitti on seuraava askel

Kvanttisalatut viestit eivät sinänsä ole enää mikään uusi asia, mutta tähän asti niitä on kyetty lähettämään vain melko lyhyitä matkoja valokaapeleissa. Kvanttisalattu sanoma kulkee niissä muuttumattomana vain noin sata kilometriä.

Seuraavaksi kvanttikoodit pitää saada kulkemaan huomattavasti pidempiä matkoja, sillä muuten niitä ei voida käyttää esimerkiksi kansainvälisessä rahaliikenteessä tai sotilaallisessa viestinnässä.

Vuonna 2016 kiinalaistutkijat lähettävät Maata kiertävälle radalle satelliitin, jonka tehtävänä on välittää murtamattomia koodiavaimia maanosasta toiseen. Jos kvanttisalattujen koodiavaimien vaihto Euroopan ja Aasian välillä onnistuu, ollaan aimo harppaus lähempänä tilannetta, jossa viestit pysyvät vain lähettäjän ja vastaanottajan välisinä.

Lue lisää kiinalaistutkijoiden kokeesta uudesta Tieteen Kuvalehden numerosta.