DeepMindin tekoäly taistelee vastustajiaan vastaan aggressiivisesti laseraseilla. Sama on nähty aikaisemminkin mutta valkokankaalla.

© Paramount Pictures

Googlen tekoäly alkoi käyttäytyä aggressiivisesti

Google DeepMind -yritys on kehittänyt tekoälyn, joka alkoi äkkiä käyttäytyä kilpailutilanteessa aggressiivisesti ja ahneesti.

torstai 2. maaliskuuta 2017 teksti Mikkel Skovbo

Lasersäteet sinkoilevat sinne tänne ja lamauttavat vastustajan, jotta tekoäly pääsee haalimaan kaikki resurssit itselleen. 

Edellä kuvattu muistuttaa Terminator-elokuvien tuomiopäiväskenaarioita, mutta se on totta pelissä, jonka Google DeepMind -yritys on kehittänyt tekoälylleen.

Tekoäly ampuu voittaakseen

DeepMind on testannut 40 miljoonaa kertaa yksinkertaista hedelmien keräyspelin tapaista peliä. Siinä kaksi yksikköä kilpailevat keskenään pisteistä, joita on rajallinen määrä. Yksikköjä ohjaa tekoäly.

Koe osoitti, että mitä vähemmän  pisteitä, sitä aggressiivisemmin tekoäly pyrki lamauttamaan vastustajan laseraseellaan.

Sota puhkeaa, kun tekoäly havaitsee niukkuuden. Tekoälyt liikuttavat sinistä ja punaista pelaajaa tai pelinappulaa, pisteet ovat vihreitä ja lasersäteet keltaisia.

Mitä älykkäämpi, sitä aggressiivisempi

Testeissä kiinnostavinta oli ehkä se, että mitä kehittyneempi tekoäly oli, sitä useammin se alkoi käyttäytyä aggressiivisesti ja ahneesti. Kun DeepMindissa testattiin peliä "tyhmemmillä" tekoälyillä, pelaajat useimmiten jakoivat pisteet keskenään rauhanomaisesti.

>> Kiehtooko tulevaisuuden teknologia? Lue Tieteen Kuvalehti!

Kehittynein tekoäly oppi ympäristöstään ja kehitti aggressiivisen itseään suosivan taktiikan. Samanlainen käyttäytyminen on tyypillistä ihmiselle.

Koetta ei ole vielä vertaisarvioitu.

TEKOÄLY:

  • Yksinkertaistettuna se on tietokoneen kyky käyttäytyä kuin ihminen.

  • Täsmällisemmin kyse on tietokonejärjestelmän tai tietokoneen ohjaaman robotin kyvystä suorittaa tehtäviä, joihin yleensä vaaditaan ihmisälyä, esimerkiksi näköaistimuksien käsittelyä, äänentunnistusta, oppimista tai päätöksentekoa.

  • Tekoälyjärjestelmä ymmärtää ympäristöään ihmiselle ominaisella tavalla, ja se voi toimia omin päin varmistaakseen menestyksekkään lopputuloksen.

DEEPMIND:

  • Google osti DeepMind Technologies -yrityksen vuonna 2014 vajaalla 500 miljoonalla eurolla. 
  • Yritys on sittemmin saanut tekoälyn oppimaan uusia asioita tekoälyn oman muistin avulla.
  • Yrityksen AlphaGo-tekoäly voitti maailman parhaan go-pelaajan. Go on erittäin vaativa kiinalainen sakkia muistuttava peli.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: