Tavara kulkee metrolla

Ruhrin alueelle rakennettava tunneliverkosto helpottaa liikennettä

tiistai 1. syyskuuta 2009

Euroopan maantiet ja rautatiet ovat pian niin kuormitettuja, että tavarankuljetukselle on pakko keksiä uusia vaihtoehtoja. Professori Dietrich Steinin johtama tutkijaryhmä on Bochumin yliopistossa Saksassa kehittänyt idean maanalaisia putkia pitkin kulkevista kapselin muotoisista vaunuista. CargoCaps-nimen saaneen vision lähtökohtana oli niin sanottu eurolava, jonka koko on 80 x 120 senttiä. Pienet yritykset käsit- televät niitä yksittäin, mutta suuret tilaavat niitä kokonaisia junanvaunullisia. CargoCaps-hanke aiotaan ensimmäiseksi toteuttaa Saksassa Ruhrin teollisuusalueella. Bochumiin on jo rakennettu malli, jossa on kaksi vaunua ja 160 metriä kiskoja. Suunnitelman mukaan sähköllä toimivat ohjaajattomat vaunut kulkevat 1,6 metrin levyisiä maanalaisia putkia pitkin noin 36 kilometrin tuntivauhtia. Ennen kuin vaunut lähetetään liikkeelle, ne ohjelmoidaan löytämään itse tiensä määränpäähän. Tutkijat arvioivat, että vaunujen etäisyydeksi riittää kaksi metriä. Niin pieni välimatka on mahdollinen, koska vaunut voivat kääntyä sivuraiteelle hidastamatta vauhtiaan. Jos putkissa tapahtuisi jotain odottamatonta, vaunujen anturit aktivoivat hätäjarrun. Lisäksi vaunuissa on ylimääräinen moottori siltä varalta, että päämoottori lakkaa toimimasta. Jos vaunu kuitenkin pysähtyy tunneliin, seuraavana tuleva vaunu voi työntää sen pois raiteilta. Kaikki vaunut nimittäin pystyvät siirtämään epäkuntoon menneen yksikön pois tieltä, jottei tavarametro tukkeudu.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: