Ydinpommi sienipilvi

Miksi ydinpommi synnyttää sienipilven?

Kuvissa, jotka on otettu ydinpommin räjähdyksestä Hiroshimassa ja Nagasakissa, näkyy sienen muotoinen savupilvi. Miksi pilvi on juuri sen muotoinen?

torstai 15. syyskuuta 2016

Ydinpommin räjähdyksessä vapautuu valtava määrä energiaa, joka tuhoaa kaiken jopa 7,5 kilometrin säteeltä.

Tuhovoiman maksimoimiseksi Japaniin elokuussa 1945 pudotetut atomipommit laukaistiin ilmassa 400–600 metrin korkeudessa. Näin räjähdysenergiaa ei imeytynyt maaperään.

Sienipilvi alkaa kohota

Kun pommin energia vapautuu ilmassa, se kuumentaa ilmamolekyylejä.

Kuumeneminen tapahtuu silmänräpäyksessä. Lämmin ilma on kevyempää kuin viileä, koska sen tiheys on pienempi.

Räjähdyksessä syntyvä kuuma ilmamassa laajenee ja kohoaa ilmakehässä nopeasti.

Tulivuorikin tekee sienimäisen pilven

|

Sienipilvi ei liity ainoastaan ydinaseisiin.

Esimerkiksi tulivuorenpurkauksessa syntyvä kuuma purkauspilvi käyttäytyy samalla tavalla kuin atomipommin räjähdyspilvi. Pilven synty selittyy niin sanotusta Rayleighin-Taylorin epävakaudesta. Se on ilmiö, joka syntyy, kun raskas neste tai kaasu on kevyen päällä.

Kun kevyt kaasu tai neste kohoaa ja törmää raskaaseen, niiden rajalle syntyy virtauksia, joiden tuloksena on sienimäinen muoto.

Pöly ja hiekka muodostavat varren

Syntyvä räjähdyspilvi on aluksi pallomainen.

Kun se nousee nopeasti ja törmää ylhäällä ilmakehässä kylmään ja raskaampaan ilmamassaan, se litistyy ja reunat valuvat alaspäin niin, että lopputuloksena on sienen lakkia muistuttava muoto.

Sienimäisen pilven jalka syntyy, kun kohoavan tulikuuman pallopilven tilalle virtaa ympäristöstä viileämpää ilmaa, Näin syntyvä ilmavirtaus on niin voimakas, että se imee mukaansa pölyä ja hiekkaa maasta.

Kaasupilvi alkaa laajentua

Räjähdyspilvi jatkaa kohoamistaan, kunnes se osuu ilmamassaan, jonka tiheys on yhtä suuri kuin sen.

Sitten pilvi alkaa levitä kaikkiin suuntiin, ja lopulta tuulet hajottavat sen.

Sieni syntyy kuumasta ja kylmästä

Voimakkaan räjähdyksen energia kuumentaa ilman tulipilveksi, joka nousee ja pyöristyy törmätessään kylmään ilmaan. Tulipilvi jättää jälkeensä alipaineen, jonka täyttyessä syntyvä ilmavirta imee maasta pölyä ja hiekkaa.

Ydinaseet voivat tuhota ihmiskunnan

Tiesitkö, että ydinpommin räjähdyksessä voi syntyä 300 miljoonan asteen lämpötila? Entä tiesitkö, että räjähdyksen sokkiaalto voi edetä 800 km/h?

Lue lisää maailman pelätyimmästä aseesta laajasta artikkelista täältä: