Siipi muuttaa muotoa lennossa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Siiven koolla on väliä. Matkustajakoneen leveillä siivillä saavutetaan varsin erilaiset lento-ominaisuudet kuin hävittäjän muotoilulla. Suuri siipien kärkiväli on etu nousussa, laskussa ja suhteellisen hitaassa lennossa. Huippunopeuksiin taas päästään pienillä siivillä. Nämä ominaisuudet halutaan samaan koneeseen. Yhdysvaltalainen lentokoneenvalmistaja Lockheed Martin suunnittelee yhdessä Hypercomp/NextGen-yhtiön kanssa lentokonetta, joka voi muuttaa siipiensä muotoa tarpeen mukaan. Aiemmat näin muuntuvan siipigeometrian kokeilut ovat perustuneet raskaisiin ja moniosaisiin mekaanisiin ratkaisuihin. Nyt ratkaisua haetaan siiven materiaalista. Uuden konetyypin siivet on määrä valmistaa niin sanotusta muotonsa muistavasta polymeerimuovista. Tällaista polymeeria voidaan muotoilla, mutta se palaa alkuperäiseen muotoon, kun se altistetaan esimerkiksi kuumuudelle, tietyn aallonpituiselle valolle tai sähköjännitteelle. Siivet on määrä muotoilla niin, että pinta-ala on yleensä mahdollisim-man suuri mutta kun siipiin johdetaan sähköä, ne taipuvat lähemmäksi runkoa ja kone lentää nopeammin. Muuntuvasiipisestä koneesta on rakennettu malli, jolla testataan koneen aerodynaamisia ominaisuuksia. Mallin siivissä ei kuitenkaan vielä ole muotomuistia, sillä nimenomaan sopivan polymeerimateriaalin kehittäminen näyttää olevan hankkeen haasteellisin osa. Siipien täytyy kestää hyvin nopeita toistuvia muodon-muutoksia väsymättä. Aluksi uutta tekniikkaa aiotaan soveltaa miehittämättömiin sotilaskoneisiin, mutta sen uskotaan sopivan myös tavallisiin matkustajakoneisiin.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: