Sieni tuottaa dieselhöyryjä

Argentiinan Patagonian sademetsän puiden oksissa elävä sieni tuottaa hiilivety-yhdisteitä, joista voidaan mahdollisesti tuottaa dieselöljyä. Gliocladium roseum -nimisen sienen löysi yhdysvaltalaisen Montanan valtionyliopiston tutkija Gary Strobel. Mikroskooppisen pieni sieni elää Eucryphia cordifolia -puun solujen välissä. Se tuottaa hiilivetyjä sisältävää höyryä todennäköisesti tuhotakseen ympärillään olevia muita sieniä. Samoja hiilivetyjä on dieselpolttoöljyssä. Sienen aineenvaihduntaa vielä tutkitaan, mutta ilmeisesti hiilivetyjen erittyminen edellyttää vähähappisia oloja. Mahdollisen kaupallisen tuotannon kannalta on merkittävää, että sieni elää selluloosassa, joka on maailman yleisimpiä orgaanisia aineita.