Interstellar top pic

Opas: Tutustu Interstellar-elokuvan maailmaan

Madonreidät, horrostila ja avaruusaika. Uudessa Interstellar-elokuvassa esiintyy paljon vaikeita käsitteitä, joita selitetään tässä alla.

perjantai 7. marraskuuta 2014

Interstellar-filmissä Maa on käytetty loppuun ja ihmiskunnan tulevaisuus on vaakalaudalla. Ihmisen ainoana toiveena on löytää maailmankaikkeudesta muita asuinkelpoisia planeettoja. Ongelmana on pitkä matka.

Astronautit lähtevät Interstellar-elokuvassa mahdottomalta kuulostavalle matkalle. Jotta matka onnistuisi, heidät pitää vaivuttaa horrokseen ja aluksen pitää kulkea madonreikien läpi.

Tästä saat selityksen muutamaan Interstellar-filmin keskeiseen käsitteeseen:

? Mikä on madonreikä?

Madonreikä yhdistää kaksi paikkaa tai aikaa. Kun valtavat voimat kaareuttavat avaruutta, kaukana toisistaan sijaitsevien alueiden välille syntyy madonreikiä.

Madonreiät ovat silkkaa teoriaa, mutta jos sellaisia olisi, niitä voitaisiin hyödyntää oikoteinä aika-avaruudessa. Mustien aukkojen valtava materiamäärä kaareuttaa aika-avaruutta erittäin paljon. Jos tällöin kaksi aika-avaruuden mäennyppylää osuu lähekkäin, niiden välille voi syntyä madonreikä.

Kun avaruus kaareutuu, madonreiän kautta voidaan kulkea oikotietä – siis teoriassa.

? Mitä on horros?

Jos tähtienväliset avaruusmatkat joskus toteutuvat, matkaan kuluva aika lasketaan vuosissa. Jotta astronautit eivät vanhenisi, Interstellar-filmissä heidät vaivutetaan horrokseen ja asetetaan matkan ajaksi erikoiskammioon.

Kun eläin vaipuu horrokseen, sen ruumiinlämpötila laskee, hengitystiheys harvenee ja aineenvaihdunta hidastuu. Se selviää hengissä rasvavarastojensa avulla. Ihminen ei horrosta luonnostaan, mutta eläinkokeiden perusteella ihminenkin voidaan ehkä saada horrostamaan keinotekoisesti.

Kokeissa hiiret vaipuivat horrokseen jopa kuudeksi tunniksi, kun ne hengittivät hieman myrkyllistä rikkivetyä. Niiden aineenvaihdunta hidastui kymmenesosaan normaalista, niiden ruumiinlämpö oli vain 15 astetta, ja ne hengittivät vain kaksi kertaa minuutissa.

? Miksi aika kuluu hitaammin avaruusmatkoilla kuin Maassa?

Jos Maasta lähtöisin olevat ihmiset palaisivat matkaltaan, he eivät tulisi takaisin siihen maailmaan, josta he lähtivät.

Einsteinin suhteellisuusteorian mukaan aika kuluu sitä hitaammin mitä nopeammin ihminen itse liikkuu. Astronautit etenevät avaruudessa melkein valon nopeudella, mutta matkan aikana he eivät huomaa sitä.

Jos he palaavat takaisin Maahan, he havaitsevat, että Maassa aika on kulunut nopeammin. Heidän lapsensa ovat jo vanhuksia, ja uudet keksinnöt ovat ehtineet ajaa heidän matkalla keräämänsä uuden tiedon ohi.

? Onko olemassa muita asuinkelpoisia planeettoja?

Tähtitieteilijät eivät vielä ole löytäneet planeettaa, jolla vallitsevat olosuhteet muistuttaisivat täysin Maata, mutta ihmisille asuinkelpoisen planeetan löytäminen muualta avaruudesta on täysin mahdollista.

Ensimmäiset Aurinkokunnan ulkopuoliset planeetat eli eksoplaneetat havaittiin vuonna 1996. Siitä alkaen on etsitty Maan kaksosta: suunnilleen Maan kokoista planeettaa, joka kiertää tähteään sellaisella etäisyydellä, että siellä voi esiintyä nestemäistä vettä, mikä on edellytys elämälle.

Tutkijat ovat tähän mennessä löytäneet jo monta eksoplaneettaa, jotka kiertävät tähteään elämälle suotuisalla vyöhykkeellä, joten ennen pitkää Maalle varmasti löytyy kaksonen.