Ryppysiivet tekevät mestarilentäjän

Rosot ja rypyt parantavat sudenkorennon siipien aerodynamiikkaa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Sudenkorentojen lentokyky on eläinkunnan huippua, vaikka niiden siivet ovat kaikkea muuta kuin virtaviivaiset. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan juuri paperinohuet, ryppyiset ja rosoiset siivet ovatkin aerodynamiikan huippua. Washington D.C.:ssä toimivan George Washington -yliopiston tutkijat testasivat erilaisia siipimalleja. Sudenkorennon siipien kaltainen ohut rosopintainen rakenne oli lento-ominaisuuksiltaan yhtä hyvä ja joiltakin osin jopa parempi kuin nykylentokoneissa käytettävä paksu ja sileäpintainen siipimalli. Entuudestaan on tiedetty, että poimut antavat sudenkorennon siiville kestävyyttä ja jäykkyyttä. Poimut ovat suhteellisen syviä, joten siiven profiili muistuttaa vuoristomaisemaa laaksoineen ja vuorenhuippuineen. Kun tarkasteltiin ilman virtaamista siiven yli lennon aikana, tuloksena oli, että kurttusiivet ovat aerodynamiikan kannalta erittäin toimiva ratkaisu. Selitys on tutkijoiden mukaan se, että poimujen pohjalle syntyy pieniä ilmataskuja, joissa ilma pyörteilee voimakkaasti. Nämä pienet pyörteet luovat lisänostetta. Tavallisessa lennossa sudenkorennot räpyttävät siipiään 30–50 kertaa sekunnissa, mutta ne taitavat myös liitolennon. Suomessakin tavattava kirjoukonkorento pystyy liitelemään siipiään liikuttamatta 30 sekuntia menettämättä juuri korkeutta. Yhdysvaltalaistutkijat toivovat, että sudenkorennon siiven rakennetta voidaan soveltaa lentokoneen siipien kehittämisessä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: