Robotti maantietunnelin palontorjujana

Katossa kulkeva sammutin torjumaan tunnelipaloja

tiistai 1. syyskuuta 2009

Maaliskuussa 1999 Ranskan ja Italian rajalla sijaitsevassa Mont Blancin maantietunnelissa syttyi tulipalo, jossa menehtyi 41 ihmistä. Vastaavien onnettomuuksien ehkäisemiseksi italialainen insinööri Domenico Piatti, joka työskentelee Napolin palokunnassa, on kehittänyt erityisesti maantietunneleihin soveltuvan palontorjuntarobotin. Robogat-niminen laite toimii kuin kauko-ohjattava sammutin. Se on kiinnitetty tunnelin katossa tai seinässä kulkevaan kiskoon, jossa on myös vesijohto. Jos jossakinpäin tunnelia syttyy tulipalo, robotti ohjataan kiskoja pitkin palopaikalle. Kattoon asennettua kiskoa pitkin kulkeva Robogat pystyy liikkumaan jopa 50 kilometrin tuntinopeudella. Mont Blancin tunnelin palo syttyi viiden kilometrin päässä tunnelin suusta, joten Robogat olisi ehtinyt sammutustöihin noin kuudessa minuutissa. Palopaikalla robotti kytkeytyy vesijohtoon ja suuntaa suihkun palavaan kohteeseen. Robogat ruiskuttaa 3000 litraa vettä minuutissa. Tavallisten paloautojen laitteilla voidaan ruiskuttaa 500 litraa minuutissa. Tunnelipaloissa paloautoja ei usein voida edes käyttää, koska tunnelissa olevat ajoneuvot tukkivat niiltä pääsyn palopaikalle. Robogatin kuumuudenkestävässä kuoressa on kaksi mineraalikuitukerrosta, joiden välissä on ruostumattomasta teräksestä tehty tukirakenne. Robogat on suunniteltu kestämään jopa 1000 asteen lämpötilan. Robogatista on mahdollista kehittää myös sellainen muunnelma, jolla voidaan kuljettaa ihmisiä pois palopaikalta. Robogatin asentaminen maksaa noin 2,5 miljoonaa markkaa, mikä on tunnelin rakennuskustannuksiin verrattuna varsin vähän.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: