Pystysuorasta lähdöstä etua

Lentokoneet nousevat ilmaan jotakuinkin vaaka-asennossa. Miksi raketit laukaistaan avaruuteen pystyasennossa?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Lentokone ja raketti ovat aerodynaamisilta ratkaisuiltaan hyvin erilaisia. Lentokone, jossa on nostetta aikaansaavat siivet, nousee ilmaan ns. lähtökiidon jälkeen, jolloin moottorien tehoa voidaan hyödyntää erittäin tehokkaasti. Raketti puolestaan irtoaa alustastaan näennäisen hitaasti ja tehottomasti, hieman samaan tapaan kuin auto lähtee liikkeelle isolla vaihteella. Raketissa ylöspäin kuljettava voima tuotetaan yksinomaan moottoreilla. Raketin lentorata poikkeaa olennaisesti esimerkiksi tavallisen reittilentokoneen lentoradasta. Raketin ”tehtävänä” on nousta lähdön jälkeen tiettyyn korkeuteen, ja joissakin tapauksissa vapautua kokonaan Maan painovoimakentästä. Pystyasennosta laukaiseminen palvelee parhaiten tätä tehtävää. Mahdollisimman suoraan ilmakehän läpi suuntautuva lentorata vähentää vastusta, joka on suurimmillaan alimmissa ja tiheimmissä ilmakerroksissa. Raketin lentorata avaruuteen ei ole silti suora. Raketin menoa voidaan vauhdittaa käyttämällä hyväksi Maan pyörimisliikettä. Kun raketin annetaan seurata Maan pyörimisliikettä, jonka nopeus on päiväntasaajalla maanpinnan tasossa lähes 1700 kilometriä tunnissa, raketti saa mojovan ”ilmaisen” lisäpotkun.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: