Tunnelityömaalla täsmällisyys on valttia

Kun tehdään maantietunnelia, miten varmistetaan, että eri suunnista aloitetut tunnelin puoliskot kohtaavat?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Ajan voittamiseksi suurimittaisissa tunnelihankkeissa työt aloitetaan yleensä ainakin kahdesta kohtaa. Joskus aloituskohtia voi olla useampiakin, kun tehdään lisäksi huoltotunneleita ja ilma- ja hissikuiluja. Aloituskohtiin merkitään toisiaan vastaavat kiintopisteet, joiden virheraja on alle millimetrin. Kaikki myöhemmät mittaukset perustuvat niihin. Jotta tunneli ei poikkeaisi porauksen aikana suunnitellusta, sen seiniin luodaan töiden aikana lisää kiintopisteitä. Niiden perusteella mitataan jatkuvasti tunnelin vaaka- ja pystykulmaa teodoliitiksi kutsutulla mittauslaitteella. Pitkissä tunneliosuuksissa käytetään myös gyroteodoliitia, joka ottaa huomioon ilmansuunnat. Lisäksi poraussuunnan määrittämisessä käytetään lasersäteitä. Jatkuvilla tarkastusmittauksilla pidetään huolta, että tun-nelinpuoliskot eivät mene toistensa ohi. Esimerkiksi Alpeilla rakenteilla olevan Gotthardin pohjatunnelin työmaiden kohdatessa virheen arvioidaan olevan enintään 20 senttimetriä, vaikka tunnelista tulee 57 kilometrin mittainen.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: