nb_u08 Femern

Uppotunneli räjäyttää budjetin

Maailman turvallisin tunneli – yhteys Fehmarninsalmen alitse Saksasta Tanskaan – voi tulla yli miljardi euroa odotettua kalliimmaksi.

torstai 19. helmikuuta 2015 teksti Morten Kjerside Poulsen

Luulisi, että reilut kuusi miljardia euroa olisivat kylliksi, kun tavoitteena on rakentaa kiinteä yhteys Saksan ja Pohjoismaiden välille.

Nyt on kuitenkin käynyt ilmi, että 17,6 kilometrin pituisen uppotunnelin rakentaminen voi tulla jopa 1,2 miljardia euroa odotettua kalliimmaksi.

Fehmarninsalmen yli – tai ali – johtava yhteys koostuu pääosaltaan maailman pisimmästä uppotunnelista, joka johtaa Tanskasta Rødbyhavnin kaupungista Saksaan Fehmarnin saareen.

Fehmarnin tunnelista tulee maailman turvallisin

Tunneli on monessa suhteessa uraauurtava. Se on jo nyt, ennen kuin rakennustyö on edes alkanut, saanut kiitosta turvallisuustekniikastaan.

Metrin paksuinen ulkoseinä on pinnoitettu paloturvallisella aineella, joka kestää jopa 1 360 asteen lämpötiloja.

Paloturvallisen ulkoseinän lisäksi tunnelissa on muun muassa videovalvonta ja voimakkaat tuulettimet, jotka puhaltavat savun ulos tunnelista tulipalon sattuessa. Näin mahdolliset onnettomuudet eivät pääse laajenemaan katastrofeiksi.

Tunneli rakennetaan tonnien painoisista elementeistä

Rakentamiseen tarvitaan 89 painoltaan 70 000-tonnista betonielementtiä. Niiden valaminen ja kokoaminen on kaikkea muuta kuin yksinkertaista. Se on nyt käynyt selvästi ilmi tarjouksista, joita Fehmarn-hankkeen alihankkijat ovat lähettäneet.

Fehmarninsalmen tunnelin rakentamiskustannukset ylittävät reippaasti budjetin. Rakentamisesta vastaavan yrityksen onkin ollut pakko muuttaa budjettia niin, että hankkeen kokonaiskustannusten arvioidaan nyt nousevan noin 7,3 miljardiin euroon.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: