Top 10: 16/2014

Top-10: Suunnittelijoiden suurimmat mokat

Jos suunnittelijat tekevät virheitä, seuraukset voivat olla arvaamattomia. Mokien vuoksi porauslautta aiheutti maanjäristyksen ja avaruusluotain katosi. Lue toimituksen arvio virheistä – ja äänestä sitten, mikä SINUN mielestäsi on suurin moka.

torstai 9. lokakuuta 2014

Kun insinöörit mokaavat, maa järisee.

Olemme koonneet tähän historian 10 pahinta rakennus-, suunnittelu- ja laskuvirhettä. Sivun alareunassa voit äänestää, mikä hutilointi SINUN mielestäsi on pahin moka.

1. Kalifornia, USA: Hutilointi vei 600 ihmishenkeä

Mainetta niittänyt insinööri William Mulholland johti 1924–1926 St. Francis -padon rakentamista Kaliforniassa. Mulholland ei piitannut saamistaan murtumavaroituksista, mistä seurasi katastrofi maaliskuun 13. päivän vastaisena yönä 1928: pato petti, ja 46 miljoonaa kuutiometriä vettä vyöryi Santa Claran laaksoon. Noin 600 ihmistä menetti henkensä.

Onnettomuus aiheutui muun muassa siitä, että Mulholland oli rakennuttanut padon rotkoon, jossa oli irtonaista kiviainesta, ja korottanut patoa vahvistamatta vastaavasti sen perustaa. Hän ei myöskään ollut varmistanut, ettei vesi päässyt virtaamaan patomuurin alta.

2. Louisiana, USA: Laskuvirhe muutti ekosysteemin

Kaksitoista Texaco-yhtiön miestä oli 21. marraskuuta 1980 poraamassa öljyä kolmen metrin syvyisestä Peigneurjärvestä Louisianassa. Vajaan 400 metrin syvyydessä pora juuttui, ja porauslautta alkoi keikahdella. Miehet ehtivät pelastautua maihin ennen kuin lautta katosi voimakkaaseen vesipyörteeseen.

Poraajat olivat puhkaisseet järven alla sijaitsevan Diamond Crystal -suolakaivoksen katon. Texacossa kyllä tunnettiin kaivos, mutta porauskoordinaatit oli laskettu väärin. Järven makea vesi liuotti suolan, ja kaivos romahti. Ilmaa ryöpsähti pintaan 120 metriä korkeina suihkuina. Porauslautan lisäksi pyörre nielaisi puita, kuormaautoja ja 11 lastiproomua, ja avasi lopulta yhteyden läheiseen mereen.

Laskuvirhe muutti matalan makeavetisen järven syväksi suolajärveksi, jonne kehittyi omintakeinen eläimistö ja kasvisto.

3. Tyynimeri: Päivämääräraja oli liikaa hävittäjille

Kahdentoista yhdysvaltalaisen F-22-Raptorhävittäjän ollessa ilmassa niiden sähkölaitteet mykistyivät yhtäkkiä. Koneet olivat ensimmäisellä kansainvälisellä lennollaan Havaijilta Okinawaan Japaniin 24. helmikuuta 2007. Kun ne ylittivät päivämäärärajan Tyynellämerellä, päivämäärän muutos sammutti kaikki järjestelmät, koska ohjelmoijat olivat unohtaneet varautua siihen.

Lentäjät eivät pystyneet navigoimaan eivätkä käyttämään polttoainetta. Myös viestintäjärjestelmät romahtivat osittain. Lentäjät seurasivat tankkauskoneita takaisin Havaijille, missä näkyvyys onneksi oli hyvä, joten he saattoivat laskeutua manuaalisesti. Huonolla säällä tilanne olisi ollut vielä vaarallisempi.

4. Kanada ja USA: Tietokonevirhe koitui potilaiden kuolemaksi

Vuosina 1985– 1987 sädehoitolaite Therac-25 tappoi ainakin kuusi syöpäpotilasta Kanadassa ja USA:ssa. Laite tuotti normaalisti elektronisäteitä, mutta siinä oli myös 125-kertaisesti voimakkaampia röntgensäteitä.

Tietokonevirheen vuoksi saattoi käydä niin, että jos käyttäjä valitsi väärän sädetyypin mutta korjasi sen ennen hoitoa, Therac-25 meni sekaisin ja vaihtoi sädetyypin takaisin ilman, että se näkyi valvontapaneelissa. Siksi kävi monta kertaa niin, että potilas altistui röntgensäteille, vaikka näyttö ja muut laitteet osoittivat hoidon tapahtuvan heikolla elektronisäteilyllä.

5. Mars: Mars-luotain katosi väärien yksiköiden takia

Nasa menetti yhteyden Mars Climate Orbiter -luotaimeen 23. syyskuuta 1999. Luotain oli suoriutunut 10 kuukautta kestäneestä matkasta Marsiin ongelmitta, mutta pian sen jälkeen, kun se oli asettunut kiertoradalle, jotain meni vikaan. Luotain oli ilmeisesti ajautunut liian lähelle planeettaa ja syöksynyt alas tai palanut kaasukehässä.

Onnettomuuden syy oli mittayksiköissä sattunut viestintävirhe: luotaimelle lähetettiin vääriä lukuja. Valmistaja Lockheed Martin oli käyttänyt voiman yksikkönä englantilaista paunaa. Nasa lähetti tiedot luotaimeen siinä uskossa, että kyse oli newtoneista.

6. Florida, USA: Historian kallein viiva

22. heinäkuuta 1962 Nasan 80 miljoonan dollarin luotain Mariner 1 käänsi yllättäen suuntaansa pian laukaisun jälkeen. Kurssin poikkeama johtui luotaimen tietokonekoodin kirjoitusvirheestä: R:n yläpuolelta puuttui viiva matemaattisessa kaavassa.

7. Norja: Porauslautta aiheutti järistyksen

Sleipner A -öljynporauslautta upposi vuonna 1991. Betoniin kohdistuva rasitus oli laskettu 47 % liian pieneksi. Valtava rakennelma iskeytyi vuononpohjaan 220 metrin syvyyteen ja aiheutti järistyksen, jonka voimakkuus oli 3,0 Richterin asteikolla.

8. Välimeri: Nelikulmaiset ikkunat veivät tuhoon

Vuonna 1954 kaksi De Havilland Comet -tyypin lentokonetta syöksyi maahan siksi, että niissä oli isot nelikulmaiset ikkunat. Jopa 70 % paineesta, jolle kone lentäessään altistuu, kasaantui ikkunoiden kulmiin, ja metalli alkoi säröillä. Sittemmin matkustajakoneissa on ollut pyöreät ikkunat.

9. Washington, USA: Silta keinui itsensä rikki

Vuonna 1940 Tacoma Narrows -sillan valmistuessa ei aerodynamiikkaa tunnettu tarpeeksi. 20 km/s puhaltanut tuuli vahvisti sillan ominaisvärähtelyä ja sai sen keinumaan niin lujaa, että se romahti. Kuolonuhreja oli vain yksi: koira.

10. Boston, USA: Liima petti katossa

Auton matkustaja kuoli, kun tunnelin katto sortui 10. heinäkuuta 2006. Turma tapahtui maanalaisessa Big Dig -tiejärjestelmässä, missä 23 tonnia betonia ja muuta ainetta yhtäkkiä putosi alas katosta. Tunnelin rakentajat olivat valinneet väärän epoksiliiman kattoa koossa pitäviin pultteihin. Liima kyllä kuivui nopeasti, mutta menetti tehonsa muutamassa viikossa.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: